AkzoNobels Nordiska pris i yt- och kolloidkemi delas idag ut i Stenungsund

AkzoNobels Nordiska pris i yt- och kolloidkemi delas i dag ut för 26 gången. Priset delas i år mellan Peter Jönsson, Chalmers och Marité Cárdenas Gómez, Köpenhamns Universitet. De får priset för sin självständiga forskning av hög internationell klass inom det yt- och kolloidkemiska området. Priset består av 25 000 kr vardera i form av ett resestipendium.

– Jag är förstås hedrad och glad, säger Peter Jönsson, och det har så här långt varit en intressant dag med föreläsningar och en träffpunkt mellan industrin och universitetsvärlden, tillägger han.

Priset tilldelas framstående yngre forskare inom området och pris kommittén består av, Krister Holmberg, Professor på Chalmers, Björn Lindman Professor vid Lunds Universitet, Christy Whiddon, PhD, AkzoNobel Surface Chemistry och Leif Karlson, PhD, AkzoNobel Functional Chemicals.

– Jag blev väldigt överraskad, säger Marité Cárdenas Gómez, ett sådant här pris kan stärka utbytet mellan Nordiska universitet och det är viktigt, avslutar hon.

Prisceremonin hålls idag i Stenungsund i samband med en hel dags föredrag med årets vinnare, tidigare pristagare, Professor Björn Lindman och Professor Krister Holmberg.

Peter Jönsson och Marité Cárdenas Gómez kommer att presentera det arbete för vilket de fått priset.

Peter Jönsson:
Using Hydrodynamic Forces to Manipulate and Study Lipid Bilayers and Membrane-Associated Molecules

Marité Cárdenas Gómez:
Nanoparticles and membrane proteins at biomembranes

Du hittar mer information om priset  och programmet här:

Akzo Nobel Surface Chemistry AB
Stenungsund