AkzoNobels Q1-resultat visar på framsteg mot 15/20-strategin

Akzo Nobel N.V. (AKZA; AKZOY) publicerar resultaten för första kvartalet 2019.

• Justerat rörelseresultat1 9 % ökning till 163 miljoner euro
    • Fortsatt råvaruinflation; rörliga kostnader ökade med 77 miljoner euro
    • Fortgående prissättningsarbete gav positiv utveckling av volym- och prismixen med 6 %
    • Besparingsprogram levererade 38 miljoner euro
    • Minskade volymer pga strategi med värde före volym
  • Lönsamhetstal2, exklusive icke-fördelade kostnader, ökade till 9,1 % (2018: 8,7 %)
    • Decorative Paints upprätthöll stabilt tempo i en traditionellt trög period på året
    • Automotive & Specialty Coatings påverkades av ordermönster
  • På rätt spår för att kunna betala 6,5 miljarder euro i utdelning till aktieägarna
  • 639 miljoner euro till de största brittiska pensionsplanerna

AkzoNobels CEO Thierry Vanlancker kommenterar:

"De underliggande affärsresultaten under denna vanligtvis tröga period på året är uppmuntrande för oss. Våra prissättningsinitiativ och kostnadsbesparingsprogram resulterade i 9 % högre vinst och en uppgång av försäljningsavkastningen till 9,1 %.

"Decorative Paints uppvisade bra drivkraft och samtliga affärsområden inom Performance Coatings ökade sina vinster, med undantag av Automotive & Specialty Coatings, som påverkades av ordermönster.

"Våra omställningsplaner för att skapa en mer ändamålsenlig organisation fortskrider och levererade besparingar på 38 miljoner euro under det gångna kvartalet. Vi fortsätter att vara fokuserade och leverera mot vår strategi "Vinna tillsammans: 15/20."

AkzoNobel i miljoner euro Q1 2018 Q1 2019 Δ % Δ % CC3
Intäkter 2 176 2 185 -% 1 %
Justerat rörelseresultat1 149 163 9 %
Lönsamhetstal exklusive icke-fördelade kostnader2 8,7 % 9,1 %

Senaste höjdpunkterna

Turkisk stad fick nytt liv i regnbågens alla färger
Vi förändrade tillvaron för hundratals invånare i en turkisk kuststad med ett stort "Let's Colour"-projekt inom ramen för AkzoNobel Cares. Över 50 000 liter färg av vårt Marshall-fabrikat användes för att liva upp fler än 400 bostadshus i området Tepe, som ligger på en kulle i staden Kusadasi. Detta är senaste exemplet på hur vår passion för färg kan hjälpa till att göra skillnad.

Ny säsong sporrar McLarens formel 1-team
Vår senaste färgteknologi hjälper MacLarens formel 1-team att rivstarta säsongen 2019. Den nya lacken på häftiga MCL34 innehåller en ny version på Papaya Spark-designen som först syntes i fjol. Ytbehandlingssystemet är utvecklat av Sikkens och ger ett flertal fördelar både för prestanda och ekologisk hållbarhet, bland annat markant minskade utsläpp.

Unik Dulux konceptbutik öppnar i Shanghai
En ny Dulux konceptbuik har öppnat i Shanghai, Kina. Den ger kunderna en heltäckande interaktiv upplevelse! Med hjälp av digital teknik och individanpassade tjänster gör den målning mindre komplicerad och mer lustfylld. Butiken är den första i sitt slag i Kina och utgör ett skyltfönster för Dulux färgexpertis och hållbara produktegenskaper. Dessutom finns experter på plats för att ge råd och demonstrationer i realtidr.

AkzoNobel öppnar ett campus för banbrytande forskning, utveckling och innovation
Den officiella invigningen har ägt rum av ett spjutspetslaboratorium i engelska Felling, där nya produkter kan testas i förhållanden som efterliknar världens mest extrema miljöer. AkzoNobel har investerat 12,6 miljoner euro i den här RD&I-anläggningen, som förenar 115 års produktutvecklingshistoria med det allra senaste inom teknologi och design för att bibehålla företagets ledarposition inom ytbehandling.

Rapporten för första kvartalet 2019 kan läsas och laddas ned från http://akzo.no/Q12019Report

1 Justerat röreseresultat = rörelseresultat exklusive identifierade poster (tidigare benämnt EBIT)
2 Lönsamhetstal exklusive icke-fördelade kostnader är justerat rörelseresultat som procent av intäkterna exklusive icke-fördelade koncernkostnader
3 Konstanta valutaberäkningar exkluderar påverkan av fluktuationer av valutakurser

Detta är ett offentligt meddelande från AkzoNobel N.V. i enlighet med avsnitt 17 1:a paragrafen i eurpeiska marknadsmissbruksförordningen (596/2014).

Inom AkzoNobel är vi 45 000 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg som ytskydd.

Idag är vi verksamma i över 80 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns International, Cuprinol, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.