Dags att måla om Sergels Torg i höstfärger och samtidigt inviga ett nytt initiativ för att få stockholmarna att ta ett större miljöansvar

Det händer mycket på Sergels Torg den 14-15 oktober. Dels målas en av Sergels Torgs färgsatta pelare om och hösten intar därmed Plattan. Men det slås också ett slag för miljön.

Genom projektet ReCycle Paint Challenge vill Stockholm Stad och AkzoNobel få stockholmarna att inse vikten av att återvinna målarfärg. En portabel miljöstation kommer då att finnas på plats där alla kan lämna tillbaka sin överblivna målarfärg.

– Varje år försvinner 5,6 miljoner liter färg i Sverige. Majoriteten blir stående i garage och källare och kan inte återvinnas. Men av färgen som försvinner är det dessutom 800 000 liter som åker direkt ut i avloppet genom att man sköljer penslar och rollers under rinnande vatten. Med projektet vill vi få fler att tänka till och ta ansvar för sin färg, säger Maria Fiskerud, informationschef på AkzoNobel.

Vid pressträffen närvarar Per Linander och Maria Fiskerud, från AkzoNobel för att berätta om det nationella projektet ReCycle Paint Challenge samt för att berätta om vikten av att återvinna färg. Dessutom medverkar Peter Nyström från Stockholm Stad för att lyfta fram stadens roll när det handlar om att motivera stockholmarna att ta sitt ansvar för överbliven målarfärg.

Och sist men inte minst – skolklasser från Stockholmsområdet är också på plats för att måla om en av pelarna på Sergels Torg i nya höstkulörer.

Schema – fredag 14 oktober
13.00-13.10 Invigning av ReCycle Paint Challenge på Sergels Torg
13.10-13.30 Ommålning av en av pelarna
13.30-14.00 Intervjuer och fototillfälle