Lars Andersson ny Nordendirektör för AkzoNobel

AkzoNobel, ett av världens ledande färg- och kemiföretag, har utsett Lars Andersson till Nordendirektör. Det svensk-nederländska företaget har över 3 000 medarbetare i Sverige och finns på 15 platser, från Örnsköldsvik till Malmö.

Lars Andersson tar över posten som Nordendirektör i januari 2015. Han har arbetat på olika positioner inom AkzoNobel i 30 år och kommer senast från en tjänst som chef för affärsområdet Silica och Paper Chemicals. AkzoNobel har verksamhet inom alla tre segment i Norden: färg, specialkemikalier och högteknologisk färg. Totalt har företaget cirka 4 000 medarbetare i Norden.

AkzoNobel är bland de 20 största exportörerna och forskningsföretagen i Sverige. Under 2013 tillverkade den svenska verksamheten produkter för 1 411 miljoner euro som såldes i Sverige och övriga världen. AkzoNobel är framstående inom innovationer och har totalt åtta forskningscenter i landet. Hållbarhetsgruppen i Bohus utanför Göteborg stödjer AkzoNobels hållbarhetsarbete i 80 länder och har bidragit till att AkzoNobel återkommande ligger etta på Dow Jones Sustainability Index, världens mest prestigefyllda hållbarhetsranking.

– Jag ser fram emot att leda AkzoNobel i Norden och fortsätta stärka vår position som ett av världens ledande färg- och kemiföretag. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Norden och inte minst Sverige är viktigt för oss då vi har en stor del av vår forskning och utveckling här samt vår globala hållbarhetsgrupp, säger Lars Andersson.

AkzoNobel arbetar med hållbara innovationer som bidrar till levande städer, vilket ska göra stadsmiljöer trivsammare, mer inspirerande och mer livfulla. I Sverige drivs flera projekt, AkzoNobel deltar bland annat i projektet Sätt färg på Göteborg, som ska försköna staden inför 400-årsjubileet år 2021. I projektet ingår allt från att måla broar till att rusta upp miljonprogramsområden och skapa världens största målade konstverk. Sedan tidigare medverkar AkzoNobel också i målningen av taket över Sergels torg i Stockholm, vilket har gjort miljön ljusare och tryggare.

Lars Andersson tar över efter Jan Svärd, som meddelade sin avgång tidigare i år. Lars kommer att kombinera tjänsten som direktör för Norden med en roll som manager för affärsområdet Performance Chemicals. Han är 58 år och civilingenjör i kemi från Chalmers tekniska högskola

För mer information kontakta:

Anne-Cathrine Hartmann
Communication Manager
T +46 31 58 71 22
M +46 709 57 71 22
anne-cathrine.hartmann@akzonobel.com

• specialkemikalier
  • kemiföretag
  • färgföretag
  • lars andersson

AkzoNobel är ett världsledande färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 50 000 engagerade medarbetare levererar framtidens produkter och teknik för att möta alla de krav som ställs i en snabbt föränderlig värld.