Mångfald har bidragit till International Färgs 100-åriga framgång

Nu har en av Sverige mest internationella arbetsplatser firat ett sekel av framgångsrik verksamhet. International Färg i Angered fortsätter att vara världsledande på att producera färg som skyddar mäktiga byggnader och fartyg. Över 400 personer besökte i helgen färgfabriken som visades upp för allmänheten och medarbetare med familjer.

Det är få som känner till att det i Angered produceras färg som skyddar t.ex. Öresundsbron, London Eye och Burj al Khalifa i Dubai (världens högsta byggnad). International Färg är internationella rakt igenom, de mångkulturella medarbetarna har en stor del i Internationals framgång och bidrar till utveckling och innovation.

– Våra anställda är en härlig mix från hela världen, deras internationella erfarenheter har vi stor nytta av och det berikar vårt arbetsklimat. Vi arbetar med medveten produktion och har lång tradition och erfarenhet från våra 100 år. Vi leder fortfarande utvecklingen och tillsammans med våra kunder tar vi fram morgondagens lösningar på ett hållbart sätt, säger Mikael Ljungberg, anläggningschef på International Färg.

International Färg är en av Sveriges mest mångkulturella arbetsplatser med 25 olika ursprungsnationaliteter bland 160 medarbetare. Mångfalden har visat sig vara en styrka för företagets internationella verksamhet, då 85 procent av färgproduktionen går på export. Många medarbetare har lång erfarenhet inom företaget vilket även bidrar till framgången, några har valt att stanna på International Färg i upp till 50 år.

En doldis i Angered
Under lördagens öppet hus fick besökarna en rundvandring i fabriken och lära sig om hur tillverkningen av brand- och rostskyddsfärg går till. Det är en balans mellan innovation, högteknologi och gediget hantverkskunnande, förklarade färgexperterna för åhörarna som kom från hela Göteborg. En del av besökarna var förvånade över att de inte kände till verksamheten i Angered. På programmet stod även avtäckning av jubileumstavla samt plantering av en ek för att fira 100-åringen.

– Både jag och mina tre bröder jobbar på International Färg, vi trivs med sammanhållningen på jobbet. Här får alla som kan och vill arbeta sig upp. Det gör att jag stannar här eftersom jag utvecklas hela tiden, det är roligt att gå till jobbet. Idag känns det extra kul att få visa upp min arbetsplats för min familj som får se vad jag gör på dagarna, säger Jarmo Rekilä, produktionsoperatör, på International Färg.

För mer information kontakta:
Birgitta Baldock, International Färg AB
E-post: birgitta.baldock@akzonobel.com

Om International Färg AB
• startade i Marieholm, Göteborg, 1913 med fokus på sjöfarts- och båtprodukter
• skapar innovativa och hållbara produkter som skyddar industri, byggnader och fartyg
• fabriken i Angered tillverkar rost- och brandskyddsprodukter till Europa, Ryssland och Afrika. I Göteborg har företaget levererat färg till bl.a. fyren Pater Noster. Götaälvbron och Gårdstens vattentorn
• 85 % av färgproduktionen i Angered går på export
• i Angered finns Nordenkontor för samtliga marknadsdivisioner