"Mångfald skapar bättre arbetsplatser" AkzoNobel målar om pelare på Sergels Torg i pridefärger

AkzoNobel har målat om en av pelarna på Sergels Torg i pridefärger. Företaget arbetar sedan många år aktivt med HBT-frågor på arbetsplatser och ser det som en del av sitt hållbarhetsarbete. Därför tog de tillfället i akt när Pridefestivalen invigdes och gjorde gemensam sak med Unionen, Miljöpartiet samt Uppsalakonstnären Kitty Lindsten och lyfte HBT-frågan på Sergels Torg.

I går startade Pridefestivalen i Stockholm. AkzoNobel som arbetar aktivt med HBT-frågor och även blev utsedda till Unionens bästa HBT-arbetsplats förra året valde att delta genom att måla om en av pelarna på Sergels torg i regnbågsfärger.

- Vi målade om pelaren för att fira att vi blev utsedda till Unionens bästa HBT-arbetsplats förra året. Mångfaldsarbetet är en del av vårt hållbarhetsarbete som gynnar både anställda och affärsnyttan, säger Maria Fiskerud, nordisk kommunikationschef AkzoNobel.

Gemensam sak med Unionen och MP

Vikten av att arbeta med HBT-frågor på arbetsplatser är något som även Unionen och Miljöpartiet står bakom. Därför valde Tobias Tengström från Unionens HBT-nätverk och Anders Wallner, partisekreterare MP att göra gemensam sak med AkzoNobel på Sergels Torg.

- Det är lätt att de här frågorna bara hamnar i en policy på ett företag, men det viktiga är att man går från ord till handling för det är något som hela företaget kommer må bra av, säger Anders Wallner, partisekreterare Miljöpartiet.

- Företag tjänar på att se mångfald som en tillgång som skapar en bättre arbetsplats. AkzoNobel har ett medvetet arbete på många plan vilket gör att anställda mår bättre vilket i förlängningen gör att företaget går bättre, säger Tobias Tengström, Unionens HBT-nätverk.

Regnbågsdesignen på pelaren har tagits fram av Uppsalakonstnären Kitty Lindsten som själv lever i ett förhållande med en kvinna sedan många år.

För fler bilder eller information kontakta

Maria Fiskerud, Kommunikationschef Norden AkzoNobel AB 073-402 90 97 maria.fiskerud@akzonobel.com

Johanna Wilkens, PR-kontakt för AkzoNobel AB Mobil: 0709-15 25 93  johanna@agency.se

• Kemikalieindustri