Paint the Future ger ger startups en genväg till marknaden – med hjälp av AkzoNobel

Efter tre spännande dagar med workshops, intervjuer och utveckling har fem olika startups i Paint the Future Awards utnämnts till vinnare.
Dessa företag har med hjälp av AkzoNobels experter gett sig själva bästa möjliga förutsättningar för att sig till marknaden.

Fem internationella startup-företag som vill "måla framtiden" med sina innovationer inom färgbranschen har tagit ytterligare steg för att ta sina innovationer till nästa nivå. Vinnarna i denna startup-utmaning, först i sitt slag i branschen, är:

• SAS Nanotechnologies (USA) – joint development agreement
  • QLayers (Nederländerna) – business agreement
  • Interface Polymers (UK) – business agreement
  • Apellix (USA) – joint development agreement
  • Alucha Recycling Technologies (Nederländerna) – sourcing agreement

Utöver det belönade vår partner KPMG företaget Octo, Nederländerna, med KPMG Scale-up Award.

Med dessa utmärkelser följer ett löfte om fortsatt samarbete mellan vinnarna och AkzoNobel inom hållbara affärsmöjligheter genom olika avtal. Dessa utvecklingar blir de första i ett nytt ekosystem för innovation som hjälper AkzoNobel att glädja kunder och samtidigt tänja på gränserna inom färg- och ytbehandlingsbranschen.

– Vi ser fram emot att fortsätta vår resa med de vunnit, säger Klaas Kruithof, AkzoNobels Chief Technology Officer och ordförande i Paint the Future-juryn.

– "Tillsammans med dessa startup-företag ska vi arbeta för innovationer inom färg och ytbehandling som spränger gränserna för vad man tidigare trott vara möjligt.

Tävlingen, som arrangeras i samarbete med KPMG, tog emot totalt 160 bidrag från världen över. Av dessa bjöds 21 startup-företag från Kanada, Kina, Frankrike, Nederländerna, Singapore, Spanien, Storbritannien och USA in till Amsterdam för att utveckla sina lösningar innan de lade fram dem inför juryn. Alla deltagare fick tillgång till bransch- och expertkunskap samt kontakter som kommer att hjälpa dem i framtiden.

För mer information om Paint the Future besök letspaintthefuture.com

Inom AkzoNobel är vi 45 000 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg som ytskydd.

Idag är vi verksamma i över 80 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns International, Cuprinol, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.