Svenskar spenderar totalt 8,7 år på att måla och tapetsera bostaden

Sverige lägger mest tid på heminredning. Ny global undersökning som genomförts av Nordsjö visar att en person i Sverige totalt renoverar och målar om 50 gånger. I genomsnitt målar svensken om fyra gånger för att sedan inse att det är fel kulör. Nu är det möjligt att med augmented reality-teknik i appen Visualizer se resultatet av målningen innan något penseldrag görs.

Svenska hushåll sticker ut i undersökningen om heminredning från Nordsjö där respondenter från tio olika länder deltagit varav 1000 personer från i Sverige. Svenskar tar längst tid på sig att måla om ett rum. I Sverige finns också flest färgburkar hemma som inte används, i våra hem står i genomsnitt åtta burkar med oanvänd färg.

Hela 42 minuter varje dag drömmer svenskar om det perfekta hemmet. Bostäder inreds ofta men ändå är det 52 procent som svarar att hemmet aldrig känns färdigt. Den största orsaken till förvirring över heminredning är att välja rätt kulör, vilket 77 procent av respondenterna i Sverige svarat. Nio procent har funderat en hel månad över vilken kulör de ska välja för ommålningen.

– Vi i Sverige är ofta försiktiga när det kommer till färg i våra hem och tvekar därför vid kulörval. Men jag ser en trend att vi vågar mer när det kommer till målning. Allt fler får inspiration från digitala medier och även fixa-hemmaprogram. Många inser att det inte behöver vara så dramatiskt att måla om hemma, säger Per Nimér designchef på färgföretaget AkzoNobel där Nordsjö ingår.

Heminredning orsakar konflikter i svenska hushåll. 31 procent svarar att de inte varit eniga med sin partner över målning och tapetsering. Vanligaste orsaken till osämja är att partnern målade om utan att först rådfråga (35 %) och därefter att partnern målade om i fel kulör (28 %). 44 procent uppger att de har inrett hemma som en överraskning för sin partner, något som sedan gått helt fel.

Det finns verktyg som gör kulörvalen enklare. Nordsjö Visualizer visar kulören på väggarna innan det målats en enda droppe färg. Det är den första kulörappen som använder tekniken ”augmentet reality”, så att användaren kan se hundratals olika kulörer i realtid på väggarna i rummet. Nu kommer den utvecklade versionen Visualizer 3.0 där det på ett nytt sätt går att välja kulör genom att fotografera ett föremål med en färg man gillar och sedan se kulören på väggarna. Det är även enkelt att dela sina visualiserade väggkulörer för vänner via sociala medier för att få feedback.

– Vilken kulör du väljer på väggen är det viktigaste du kan göra för att påverka ett rums karaktär. Vi har idag ett annat sätt att se på väggfärg. Äldre generationer målade om för att de var tvungna, medan vi nu för tiden målar om för att vi vill. Med dagens teknik går det att underlätta kulörvalen, så att rädslan och konflikterna minskar. Dessutom kan appar leda till att kreativiten ökar genom att vi vågar testa och uttrycka oss mer med kulörer i hemmet, säger Per Nimér.

Fakta undersökningen

Totalt 9,152 intervjuer i 10 länder som genomfördes i april 2016 via webbenkät av Ginger Research. Följande länder innefattades Storbritannien, Nederländerna, Polen, Frankrike, Sverige, Kina, Brasilien, Indien, Sydafrika, Indonesien.

Undersökningssvar

Orsaker till att målning leder till ett sammanbrott:
Partners målade om utan att först rådfråga 35%
Partners målade rummet i fel kulör 28%
Partners målning var dålig 18%
Välja kulörfärg 17%
Partner ljög om hur mycket som spenderats på målningen 17%

Topp 5 kulörer som provas på väggar men som sedan ogillas:
Vitt 16%
Rött 14%