Tillsats till vägsalt bra för miljön och plånboken

Temperaturen närmar sig noll och nu avlöser halkvarningarna varandra i Sverige. Vägsalt är ett sätt att öka säkerheten i trafiken. Med en ny tillsats till vägsalt kan frostskador på asfaltvägar minskas med upp emot 50 procent – vilket ger mindre behov av vägunderhåll, kortare trafikköer och säkrare körning. Tillsatsen Ecosel AsphaltProtection har utvecklats av svensk-nederländska AkzoNobel, ett av världens ledande färg- och kemiföretag.

Att salta är ett vanligt sätt för Trafikverket att hålla halkan borta när vintern slår till. Utvecklarna bakom vägsaltstillsatsen Ecosel AsphaltProtection har inspirerats av vissa djurs förmåga att tåla kyla och motverka att is bildas i kroppen. Tillsatsen är helt biologiskt nedbrytbar och fungerar tillsammans med vanligt vägsalt. Den saktar ner frysprocessen så att vattnet blir till slask snarare än is även vid låga temperaturer, vilket är mindre skadligt för våra vägar.

När det regnar så tränger vatten ner i asfaltsvägarnas porer. När vattnet sedan fryser så expanderar det med nio procent och bryter sönder vägen inifrån. Passerande trafik påskyndar sedan skadorna. Ecosel AsphaltProtection förhindrar att vattnet som fångats inuti asfaltens porer fryser och minskar därmed risken för frostskador på vägen med uppemot 50 procent.

– Kommuner och statliga myndigheter kommer att tjäna på denna tillsats både ekonomiskt sett och ur ett hållbarhetsperspektiv. Genom att förlänga livslängden på våra vägar minskar behovet av vägreparationer, trafiksäkerheten ökar, vi kommer se färre trafikstockningar och lägre underhållskostnader, vilket är bra både för miljön och för plånboken, säger Johan Widheden, hållbarhetsexpert på AkzoNobel.

Tillsatsen har testats i samarbete med vägmyndigheter i Sverige, Danmark, Holland och Österrike med goda resultat. Produkten finns tillgänglig för försäljning i Sverige.

För mer information vänligen kontakta:

Johan Widheden
Senior sustainability expert, AkzoNobel
T +46 0303 85 280
M +46 73 385 52 80

johan.Widheden@akzonobel.com

• ecosel
  • asphalt protection
  • vägsalt

AkzoNobel är ett världsledande färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 50 000 engagerade medarbetare levererar framtidens produkter och teknik för att möta alla de krav som ställs i en snabbt föränderlig värld.