Laddad motorhelg i Emmaboda

En dag på Strippen & Muscle Car Meet 21-22 maj

Två populära motorevenemang bildar för första gången en komplett motorweekend på Emmaboda Flygbana. Först ut är det traditionella evenemanget ”En dag på Strippen” och följs dagen därpå av ”Muscle Car Meet” som hade premiär i fjol. Arrangören hoppas på fler och mer långväga gäster som passar på att slå två flugor i en smäll helgen 21-22 maj.

Sedan 14 år tillbaka har tidningen Bilsport i samarbete med Feringe Hot Road Association arrangerat ”En dag på Strippen” på Emmaboda Flygbana. En välkänd tilldragelse som årligen lockar uppåt 10.000 besökare. I år är det lördagen 21 maj som gäller och i garagen runt om i landet har det skruvats i månader inför den här utomhuspremiären.

– Emmaboda i maj har blivit ett begrepp inom motorhobbyn och förväntningarna skruvas varje år upp inför premiären samtidigt som bilarna blir snabbare och snabbare, säger Stig L Sjöberg som är projektledare för ”En dag på Strippen”.

Lika pricksäkert som lördagen är för snabba ombyggda japanska och europeiska bilar blir söndagen en fullträff för den som gillar hästkraftsstinna USA-vagnar. Då är det förlagskollegan Bilsport Classic som tillsammans med Motorklubben Brinkarna arrangerar bilträffen ”Muscle Car Meet” som inbjuder till ägare av amerikanska fordon.

– Det här evenemanget är precis som ”En dag på Strippen” till för de som vill testa sin bil under lagliga former, säger projektledaren för ”Muscle Car Meet”, Magnus Karlsson som hoppas på fint väder och fullsatta läktare under båda dagarna.

Vid sidan om ”strippen” kommer ytorna att fyllas med entusiastbilar och en jury kommer att utse de finaste fordonen både lördag och söndag.

För ytterligare information:
kontakta projektledarna Stig L Sjöberg, telefon +46 (0)70-587 73 00, Magnus Karlsson, telefon +46 (0)70-998 55 10 eller kommunikationschefen på Albinsson & Sjöberg, Katarina Ketzénius, telefon +46 (0)70-234 15 48.