Nostalgisk sommarvecka i Blekinge

Nostalgia Festival växer och blir ett niodagarsarrangemang med början i Ronneby den 29 juni och avslutning i Karlskrona handelshamn den 7 juli. Ambitionen är att skapa ett ännu större besöksevenemang för turister som gillar klassiska fordon och båtar.

Nostalgia Festival har arrangerats sedan 2002 och klassas som ett av Nordens förnämsta i sitt slag, inte minst tack vare den unika arenan Ronneby Brunnspark

2007 utökades arrangemanget till två dagar genom att Veteranbåtsdagen vid Marinmuseum i Karlskrona anslöts.

– Intresset för historiska bilar, motorcyklar och båtar är ständigt stigande och Nostalgia Festival är sedan länge en av Blekinges större turistattraktioner, säger Stig L Sjöberg, chef för huvudarrangören Albinsson & Sjöberg.

Uppleva Blekinge

Ända sedan start har ambitionen varit att skapa ett evenemang som lockar besökare till hela östra Blekinge.

– Besöksnäringen har kommit i fokus och inte nödvändigtvis behöver det bara handla om musikfestivaler och marknader, fortsätter Stig L Sjöberg

I Ronneby samlas under lördagen över 1.000 historiska fordon, på scenen uppträder Peter Jezewski och ”Sveriges snyggaste bil 2013” utses. Festivalen fortsätter dagen därpå genom Fri fart i Ronnebyån med klassiska racerbåtar.

– Många av deltagarna kommer långväga ifrån och förhoppningsvis väljer en del att stanna några dagar extra i Blekinge, säger Linda Hugosson projektkoordinator. Vi har därför inlett ett samarbete med projektet Blekingepärlor där nostalgi, konst, kultur, djur och natur på den blekingska landsbygden kan upplevas.

Segelfest i hamnen

Förhoppningsvis stannar de flesta till påföljande helg och Karlskrona Veteranbåtsdagar med Nordisk Kustkulturfestival då äldre skutor och vackra segelfartyg lägger till i handelshamnen i Karlskrona.

– Hit kommer deltagarna i Hanöregattan från alla nordiska länder, säger Per-Inge Lindqvist, ordförande i Nordisk Kustkultur. Och vid bryggorna intill trängs nostalgiska motorbåtar i trä och plast.

Representanter från nio länder deltar i kustkulturfestivalen och längs kajen kommer de att demonstrera allt från isländsk sillrensning till båtbyggeri, repslagning och unika smakupplevelser.

Till allt detta kommer Albinsson & Sjöberg, med anledning av sitt 40-årsjubileum, att bjuda på en nostalgisk bilkavalkad på hamnplan.

– Det kan kanske hända att en och annan nostalgiker tror sig uppleva att ”sailet” har återuppstått, säger Linda Hugosson. Men det är bara en synvilla.

Öl, mat och musik blir det dock lördag kväll. Och bland andra The Refreshments ska underhålla!

Läs mer på: www.nostalgiafestival.se