Rätt termos räddar sportlovsfikat!

Vad passar bättre än ett termostest så här i sportlovstider? Och hur viktigt är det inte att få en riktigt varm dryck i samband med friska uteaktiviteter? Just därför har tidningen TraktorVärlden testat tio termosar för att hjälpa sina läsare att välja rätt produkt i djungeln på marknaden.
– Dyrast är inte bäst, konstaterar Göran Svensson, tidningens redaktör.

När TraktorVärlden nyligen testade tio halvliters ståltermosar visade det sig att dyr inte självklart är bäst. Efter att samtliga termosar fyllts med kokhett vatten och fått stå tolv timmar i fem plusgrader, uppmättes en skillnad i sluttemperatur på hela 20 grader!

Bäst i test med drickvänliga 66,4 grader blev Hammarplast Sarek, som kostar cirka 200 kronor, medan testets dyraste produkt kom sist! Där var vätskan endast ljummen eller 46,3 grader.

– Lite överraskande var att en lågpristermos från Rusta för 39,90 kronor stod sig riktigt bra i konkurrensen med välkända, och betydligt dyrare varumärken, säger Göran Svensson, redaktör Traktorvärlden.

Att storleken påverkar värmehållningen blev också uppenbart. Med olika flaskstorlek av samma fabrikat och lika förutsättningar i övrigt, var efter sex timmar innehållet i en 0,75-literstermos 8,5 grader varmare än i en som rymmer 0,5 liter. Efter ett halvt dygn var skillnaden hela 12,4 grader! Även förvärmning en förbättrade prestanda med några grader.