Sveriges snyggaste bil 2014 är en LaSalle

När årets Nostalgia Festival slog upp portarna för trettonde året i rad lördagen den 28 juni, slutade regnet som inlett morgonen att falla. Molnen höll sig visserligen envist kvar under dagen, men de 8.400 besökarna slapp i alla fall bli våta.

– Vi är mycket nöjda med årets Nostalgia Festival, säger Camilla Sjöberg, vd på Albinsson & Sjöberg som står bakom evenemanget.

Under dagen kunde man beskåda de tio finalisterna till Sveriges snyggaste bil, som arrangeras av tidningen Bilsport Classic. Vann gjorde en LaSalle Coupé från 1940, ägd av Bengt-Erik Holmberg i Iggesund. Han var även den av de tio finalisterna som hade kört längst.

– Cirka 80 mil enkel resa, men det är en ren njutning då bilen går så fantastiskt fint, säger Bengan som han kallas där hemma.

Bilmärket LaSalle var en lågprisversion av Cadillac och tillverkades mellan 1927 och 1940.

– Min bil kanske ser original ut, men under skalet är det moderna prylar. Motorn är en Chevrolet V8 från 1989 och kraften till bakhjulen går via en 4-stegad automatlåda. Men  en LaSalle Coupé är mycket ovanlig och därför har jag sparat alla originaldelar, säger Bengan.

LaSallen och ytterligare fyra bilar får följa med till Oslo Motor Show i oktober där utmanare från Danmark och Norge gör upp om titeln Skandinaviens Flotteste bil.

Till årets Concours de Charme hade fler bilar än vanligt anmält sig, så de 15 som fick chansen att charma juryn höll genomgående mycket hög kvalitet. Vann gjorde Kent Törnqvist med sin Plymouth från 1939 följd av Marianne Waplan med en Jaguar E-type från 1968 och Ingemar Andersson med en Mercury 1946.

I år hade Nostalgia Festival utökats med ytterligare en scen där en modeshow med inspiration från 40-, 50- och 60-talen visades upp av charmiga modeller som bjöd på sig själva till publikens stora jubel. På samma scen underhöll även Cherry Tess and her Rythm Sparks med en härlig rockabilly-show.

Från stora scenen drog Sten och Stanley ner rungande applåder när de blandade sina egna otaliga örhängen med andra populära hitlåtar. En mer oväntad artist var Bottleneck John, som bjöd på härlig blues, ackompanjerad av en gammal traktor!

Tidningen Allers ställde ut en parad med 15 bilar från slutet av 1940-talet som skapade många nostalgiska minnen hos besökarna. Publiken fick rösta på vilken bil som var mest charmfull, och vann gjorde Håkan Losbrants Flying Standard 1000 cc, 1946, från Ronneby.

Från dammen kunde man i år även höra en pigg ångvissla från en av de vackra båtar som ställts ut inne i parken, även det ett nytt inslag för året.

– Vi vill rikta ett varmt tack till alla utställare och besökare för att de vill komma och fortsätta sprida en så härlig stämning i den fantastiskt vackra Brunnsparken i Ronneby, säger VD Camilla Sjöberg. Vi tackar även alla funktionärer och samarbetspartners i Ronneby med omnejd för ett gott samarbete kring arrangemanget.

Bildtext: Bengt-Erik Holmbergs LaSalle Coupé från 1940 är Sveriges snyggaste bil 2014.

För mer information kontakta:

Sveriges Snyggaste bil, Projektledare Magnus Karlsson, telefon +46 (0)70-998 55 10

Pressansvarig Nostalgia Festival, Erika Philipson, telefon +46 (0)70-628 80 05

3:e pris  Chevrolet Convertible, 1948, Lars Olsson, Karlshamn

John Buck Special Award
1:a pris  Willys Coupe, 1941, Thomas Bengtsson, Jönköping

Albinsson & Sjöberg är Nordens största motorförlag och ingår i den familjeägda mediekoncernen FabasGruppen AB som bedriver verksamhet i Sverige, Norge och Polen. Koncernen, med huvudkontor i Karlskrona i Sverige, har närmare 120 anställda och omsätter 200 MSEK. FabasGruppen ger ut månadstidningar, specialtidningar och böcker, har intressen inom mässbranschen och tidningsdistribution, samt driver webbsajter med inriktning huvudsakligen på motor och teknik. Därutöver produceras ett 20-tal egna mässor och event med anknytning till motor. Förlaget driver också Albinsson & Sjöberg Bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum.