Alecta kommenterar kritiken mot Pär Bomans ersättningsvillkor

I media har framförts kritik mot att Pär Boman kvarstår som anställd med bibehållen ersättning i två år samtidigt som han föreslås att väljas till ordförande i Handelsbanken. Mot bakgrund av debatten och Alectas medverkan i Handelsbankens valberedning, vill vi göra följande kommentar.

Handelsbanken är en utomordentligt välskött bank som över tiden levererat en synnerligen god avkastning till sina ägare. Pär Boman är en mycket kompetent bankman och vi är glada över att valberedningen kunnat föreslå Pär Boman som ordförande till den kommande årsstämman. Vår uppfattning är att detta gagnar alla Handelsbankens aktieägare. Vi ser den uppkomna situationen, där Pär Boman kvarstår som anställd i banken i två år, som en förhandlingslösning mellan styrelsen och Pär Boman. Denna lösning har sin upprinnelse i de speciella omständigheter som uppstod tidigare i år. Pär Boman kommer under en period av två år dessutom att ha andra uppgifter utöver sin roll som ordförande som är kopplade till Handelsbanken och dess verksamhet. Mot den bakgrunden finner vi Pär Bomans ersättning från banken som rimlig. I valberedningens förslag till årsstämman framgår arvoderingen till ordföranden. Pär Boman kommer dock inte att lyfta detta arvode så länge han är anställd i banken. Det är möjligt att det hade gått att arrangera styrelsens uppgörelse med Pär Boman på ett annat sätt, men givet att uppgörelsen i sak inte är orimlig och de speciella omständigheter som förelåg vid tidpunkten för uppgörelsen, har Alecta förståelse för den framförhandlade överenskommelsen.

Bo Selling, aktiechef

• portfölj