Alecta ansluter till globalt nätverk för hållbarhet

Alecta har undertecknat Principles for Responsible Investment (PRI) och ställer sig därmed bakom PRIs principer för ansvarsfulla investeringar.

Undertecknandet sker efter en tids dialog med PRI, ett globalt initiativ vars syfte är att öka investerares ansvarsfulla agerande inom etik och miljö. Alecta förbinder sig genom undertecknandet att integrera PRIs principer och att årligen rapportera arbetet inom ansvarsfulla investeringar.

– Att investera hållbart och vara aktiv som ägare har präglat Alectas kapitalförvaltning i många år. Vi har sedan flera år tillbaka anammat merparten av principerna inom PRI, men undertecknandet ger oss tillgång till ytterligare kompetens, kontakter och samarbeten med andra investerare vilket vi tror är till nytta för våra kunder, säger Peter Lööw, hållbarhetsansvarig på Alectas kapitalförvaltning.

Annorlunda investeringsstrategi
Alectas investeringsfilosofi bygger på att investera i ett relativt litet antal noga utvalda innehav. Det är en strategi som skiljer sig markant från den indexnära förvaltning som de flesta andra pensionsbolag tillämpar. Genom en egen och aktiv förvaltning undviks en mängd problematiska investeringar som förvaltare med mer indexnära strategier blir exponerade mot. Vid årsskiftet bestod exempelvis Alectas aktieportfölj av endast 100 innehav, som alla redovisas på alecta.se.

– Vår strategi sticker ut genom att vi kan lägga ned mer tid på varje investering och skapa oss en god uppfattning om bolagets verksamhet. Vi har personliga och kontinuerliga möten med alla bolag som ingår i vår portfölj vilket är viktigt för oss när det gäller uppföljning och ägarstyrning, säger Peter Lööw.

Alecta är sedan tidigare medlem i samarbetsprojektet Hållbart värdeskapande, The Montreal Carbon Pledge och Institutionella Ägares Förening.

Läs mer om PRI

Läs mer om Alectas hållbarhetsarbete

Staffan Ström, informationschef, tel: 070-222 97 45 eller staffan.strom@alecta.se
Peter Lööw, hållbarhetsansvarig Alecta kapitalförvaltning, tel: 070-619 90 79 eller peter.loow@alecta.com

• csr

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar 730 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.