Deltidsfällan – hur en ojämställd arbetsmarknad ger ojämställda pensioner

Att arbeta deltid kan leda till kraftigt minskad pension. Deltidsfällan drabbar främst kvinnor. Ändå är pensionssystemen närmast jämställdhetspolitiskt perfekta – bristerna finns på arbetsmarknaden, konstaterar Alecta i en ny rapport.

Alecta presenterar idag rapporten Deltidsfällan – hur en ojämställd arbetsmarknad ger ojämställda pensioner. Rapporten visar att deltidsarbete slår hårt mot pensionen – hårdare än förr. I premiebestämda pensioner är deltidsarbete tidigt i livet, till exempel för småbarnsföräldrar, mer negativt än deltidsarbete i slutet av yrkeslivet. Men i förmånsbestämda tjänstepensioner gäller en omvänd logik. Här kan deltidsarbete sent i livet få negativa konsekvenser för pensionens storlek medan deltid tidigt i livet nästan inte alls påverkar tjänstepensionen.

– Deltidsarbetets konsekvenser för pensionen är alltför okända och risken är att vi i framtiden får många besvikna pensionärer, säger Alectas pensionsekonom Eva Adolphson, som har tagit fram rapporten.

Egna livsval och inte minst arbetsmarknadens funktionssätt får allt större betydelse för pensionens storlek. I nuvarande pensionssystem, i den allmänna pensionen och i många tjänstepensionsavtal, får varenda krona som tjänas in betydelse för hur stor pensionen blir.

– Pensionssystemet tar inte hänsyn till kön. Skillnaderna mellan kvinnors och mäns pensionskuvert speglar helt och hållet de skillnader som finns på arbetsmarknaden där var tredje kvinna och var tionde man arbetar deltid. Ofrivilligt deltidsarbete är relativt vanligt och betydligt fler kvinnor än män drabbas. Dessutom finns det fortfarande oförklarade löneskillnader mellan män och kvinnor. Sammantaget ser vi att kvinnor får lägre pensioner, säger Eva Adolphson.

Rapporten Deltidsfällan – hur en ojämställd arbetsmarknad ger ojämställda pensioner beskriver ett antal typfall på arbetsmarknaden och konsekvenser av deltidsarbete i olika skeenden i livet. Rapporten ger också vissa konkreta tips.

Så slår deltidsarbete på pensionen för en privatanställd tjänsteman med tjänstepensionsplanen ITP1

Förutsättningarna i tabellen är att exempelpersonerna jobbar heltid från 25 år med ingångslönen
26 000 kronor per månad. De arbetar fram till 65 då de går i pension. Normal löneutveckling. 5 procents årlig avkastning på premiepensionen och 4,3 procents avkastning på tjänstepensionen.

ExempelpersonHeltid/deltidTotal pension (allmän pension och tjänstepension) per månad i dagens penningvärde
SofiaJobbar heltid hela livet.23 040 kronor
YaminaFår barn vid 28 år och har hel föräldrapenning i ett år. Arbetar 50 procent mellan 29 och 31 år och 75 procent mellan 32 och 34 år. Därefter heltid hela yrkeslivet.20 550 kronor
CarolinaFöräldraledig i ett år med hel föräldrapenning från 28 år. Arbetar 50 procent mellan 29 och 38 år och 75 procent mellan 39 och 48 år. Därefter heltid hela arbetslivet.16 310 kronor
ErikaSamma som för Carolina till med 48 år men Erika fortsätter arbeta deltid 75 procent resten av yrkeslivet.15 200 kronor
AndersArbetar heltid fram till 59 år då han går ner till 50 procents arbetstid. Vid 62 år ökar han sin arbetstid till 75 procent. Anders fortsätter att arbeta 75 procent till pensioneringen.21 950 kronor

För mer information, kontakta gärna:
Eva Adolphson, pensionsekonom Alecta, telefon: 070-726 62 42
Johan Anderson, presschef Alecta, telefon: 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se

• eva adolphson

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar 740 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,1 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.

Eva Adolphson

Pensionsekonom 08-441 62 42