Kostnadseffektivitet i världsklass

Alectas delårsrapport januari – juni 2014

Alecta Optimal Pension avkastade 7,4 procent under det första halvåret 2014 och förmånsbestämd försäkring 6,3 procent. Förvaltningskostnadsprocenten för pensionsprodukter är 0,07 procent. Alectas finansiella ställning är fortsatt stark med en solvensgrad på 164 procent.

Alectas solvensgrad var 164 procent den 30 juni 2014 och värdet på placeringarna uppgick till totalt 642 miljarder kronor.
– Alectas förvaltningskostnader för pensionsprodukter är nu nere på historiskt låga 0,07 procent vilka torde vara bland de lägsta i branschen till och med i en global jämförelse. Vi är ett bra exempel på att det går att kombinera låga kostnader med en konkurrenskraftig avkastning och en god kundservice, säger Alectas vd Staffan Grefbäck.

Premiebestämd försäkring
Avkastningen för förvalsportföljen i Alectas premiebestämda sparprodukt Alecta Optimal Pension uppgick till 7,4 procent under det första halvåret 2014. Det överträffade Morningstars blandfondindex* med 0,7 procentenheter. Under den senaste femårsperioden har genomsnittlig årsavkastning varit 12,2 procent, vilket överträffar Morningstars blandfondindex med 5,2 procentenheter per år. Värdet på placeringarna i Alecta Optimal Pension uppgick vid utgången av andra kvartalet till 39,4 miljarder kronor. Alecta Optimal Pensions avkastning har direkt betydelse för de försäkrades framtida pension och fördelas till kunderna varje månad.

Förmånsbestämd försäkring
Förvaltningen av Alectas förmånsbestämda försäkring gav en avkastning på 6,3 procent under det första halvåret 2014. Den senaste femårsperioden har genomsnittlig årsavkastning varit 9,0 procent. Vid utgången av det första halvåret uppgick den kollektiva konsolideringen till 147 procent och värdet på placeringarna var cirka 602 miljarder kronor. Inom förmånsbestämd försäkring bestäms pensionens storlek utifrån den försäkrades lön och tjänstetid. Avkastningen har därför över tid främst betydelse för arbetsgivarnas pensionskostnader och för Alectas förmåga att långsiktigt kunna värdesäkra förmånsbestämda försäkringar.

Nyckeltal, procent
jan - jun 2014
jan - jun 2013
Genomsnitt fem år
Avkastning premiebestämd försäkring (Alecta Optimal Pension) ***
7,4
5,5
12,2
Avkastning förmånsbestämd försäkring
6,3
2,7
9,0
Kollektiv konsolidering förmånsbestämd försäkring, 30 juni

Förvaltningskostnad koncernen **

Varav pensionsprodukter exkl valcentraler **

Kapitalförvaltningskostnad koncernen **

Solvensgrad koncernen, 30 juni

Ytterligare nyckeltal redovisas på alecta.se.

* Morningstar Blandfond SEK, aggressiv
** Nyckeltalet är baserat på rullande 12 månader.
*** Avser portföljen som är Alectas förvalsalternativ med placeringsinriktning 60 procent aktier.

För mer information, kontakta gärna:
Staffan Grefbäck, vd Alecta, tel: 08-441 65 62
Staffan Ström, informationschef Alecta, tel: 08-441 97 45, staffan.strom@alecta.se

Ordlista

Förmånsbestämd försäkring
Förmånsbestämd försäkring innebär att man på förhand bestämmer hur stor pensionen ska bli, exempelvis att den ska motsvara en viss procent av lönen när man går i pension.

Förvaltningskostnad
Driftskostnaderna i försäkringsrörelsen (anskaffnings-, administrations- och skaderegleringskostnader) i förhållande till genomsnittligt förvaltat kapital.

Kapitalförvaltningskostnad
Försäkringsbolagets kostnad för att förvalta pensionskapitalet.

Kollektiv konsolidering
Kollektiv konsolidering anger förhållandet mellan försäkringsbolagets fördelningsbara tillgångar och försäkringsåtagandena till försäkringstagare och försäkrade. Om den kollektiva konsolideringen är under 100 innebär det att de tillgångar som bolaget förvaltar inte skulle räcka om alla skulle ta ut pengarna på en gång. En kollektiv konsolidering över 100 innebär att försäkringsbolaget har en buffert för att klara svängningarna på kapitalmarknaderna.

Premiebestämd försäkring
Premiebestämd försäkring innebär att man på förhand bestämmer inbetalningens (premiens) storlek. Den kan exempelvis motsvara en viss procent av lönen. Storleken på pensionen beror på hur stort pensionskapitalet är när man går i pension, vilket i sin tur bland annat beror på inbetalningar, avkastning och avgifter. Premiebestämd pension kan också kallas avgiftsbestämd pension.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar cirka 640 miljarder kronor åt våra ägare som är 2 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.