Mycket dålig kunskap om sjukförsäkring

Bara 36 procent av de som jobbar hos en arbetsgivare med kollektivavtal vet om att de i sin anställning har en sjukförsäkring som kompletterar Försäkringskassans ersättning vid längre sjukskrivning och eventuell sjukersättning. Det visar en undersökning från tjänstepensionspensionsbolaget Alecta där anställda med kollektivavtal tillfrågats. Okunskapen omfattar majoriteten av Sveriges löntagare eftersom cirka nio av tio jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal.

– Resultatet är mycket oroande. Alla borde svara att de har en sjukförsäkring som kompletterar Försäkringskassans ersättning vid långvarig sjukskrivning. I stort sett alla som jobbar hos kollektivavtalsbundna arbetsgivare har ju en sjukförsäkring betald av arbetsgivaren, säger Alectas pensionsekonom Eva Adolphson som är orolig för vilka följder okunskapen kan få.

– Bristen på kunskap kan leda till att man går miste om utbetalningar på flera tusenlappar i månaden säger Eva Adolphson.

Den kollektivavtalade ersättningen ökar med stigande lön och varierar något mellan olika sektorer på arbetsmarknaden. Dessutom betalas olika mycket pengar under olika delar av sjukperioden. Under vissa sjukperioder betalar arbetsgivaren ut ersättningen och under andra sjukperioder sker utbetalningen via försäkringsbolag.

Faktabilaga (pdf): den kollektivavtalade ersättningens storlek i olika sektorer och vid olika lönenivåer.

Den allmänna sjukförsäkringen via Försäkringskassan ger ingen sjukpenning/sjukersättning på eventuella lönedelar över intjänandetaket på 7,5 prisbasbelopp per år (motsvarar i år en månadslön på 27 750 kronor). Därför blir kollektivavtalade sjukförsäkringsförmåner extra viktiga för de med lön över intjänandetaket. Ju högre lön desto högre blir ersättningen. Även anställda med lön under intjänandetaket får ersättning från den kollektivavtalade ersättningen men med lägre kompensationsgrad.

I en översikt redovisar Alecta hur mycket pengar det handlar om under olika delar av sjukperioden och vem som betalar ut ersättningen. Översikten visar två exempelpersoner som tjänar 23 000 kronor respektive 35 000 kronor per månad.

Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes i september 2013 via YouGov bland män och kvinnor i åldern 18 - 64 år. Undersökningen har besvarats av 1 008 personer som är anställda hos arbetsgivare med kollektivavtal.

Ur undersökningen
Av de tillfrågade svarar 36 procent ja på frågan om deras arbetsgivare betalar en sjukförsäkring som kompletterar Försäkringskassans ersättning om de skulle råka ut för långvarig sjukskrivning. Nej svarar 26 procent och 38 procent säger sig inte veta.

För mer information, kontakta gärna:
Eva Adolphson, pensionsekonom, eva.adolphson@alecta.se tel: 070-726 62 42
Johan Anderson, presschef, johan.anderson@alecta.se tel: 070-288 68 11

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar cirka 600 miljarder kronor åt våra ägare som är 2 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.

Eva Adolphson

Pensionsekonom 08-441 62 42