Oförändrade ITP2-pensioner 2016

Alectas styrelse har beslutat att hålla förmånsbestämda pensioner under utbetalning oförändrade under 2016.

I den förmånsbestämda ITP2-planen är ambitionen att pensionsutbetalningarna ska höjas i takt med inflationen vilket Alecta gjort sedan planen skapades 1960. Förra året beslutade Alectas styrelse att hålla pensionerna oförändrade under 2015 trots att konsumentprisindex (KPI) sjönk med 0,38 procent under mätperioden september 2013 till september 2014.

Under perioden september 2014 till september 2015 steg KPI med 0,07 procent. KPI är dock fortsatt lägre än den nivå som gällde i september 2013. Alectas styrelse har därför beslutat att hålla förmånsbestämda pensioner under utbetalning oförändrade även under 2016.

– Vi håller pensionerna som utbetalas under 2016 oförändrade. Årets KPI-ökning med 0,07 procent räknas av mot förra årets uteblivna sänkning med 0,38 procent. Det återstår alltså fortfarande 0,31 procent att räkna av i samband med kommande beslut om pensionstillägg, säger Alectas chefaktuarie Fredrik Palm.

Vid frågor, kontakta gärna
Fredrik Palm, chefaktuarie tel: 08-441 63 16, fredrik.palm@alecta.se
Staffan Ström, informationschef tel: 08-441 97 45, staffan.strom@alecta.se

• itp2
  • itp
  • inflation
  • konsumentprisindex
  • kpi

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar 710 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,1 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.