Starkt 2013 för ITP-vinnaren Alecta Optimal Pension

De 780 000 pensionsspararna i Alecta Optimal Pension fick under 2013 en avkastning på hela 17,3 procent. De senaste fem åren har den genomsnittliga årsavkastningen varit 12,1 procent.

I våras genomförde tjänstepensionsföretaget Collectum en upphandling i syfte att ge 1,5 miljoner privatanställda tjänstemän en så hög pension som möjligt. Upphandlingens vinnare blev Alecta Optimal Pension som därmed blev förval för de tjänstemän som inte själva vill välja förvaltare.

– Den starka utvecklingen även under 2013 visar att Alecta Optimal Pension är ett mycket konkurrenskraftigt pensionssparande. Inte bara jämfört med övriga traditionella försäkringar utan även jämfört med entréfonderna. Vi är stolta över att kunna leverera på förtroendet att vara förvalsbolag och över att allt fler inser värdet av riktigt låga avgifter, säger Alectas vd Staffan Grefbäck.

Slår sitt jämförelseindex
Med 17,3 procent i avkastning under 2013 överträffade Alecta Optimal Pension sitt jämförelseindex med 5,7 procentenheter. Den senaste femårsperiodens genomsnittliga årsavkastning på 12,1 procent är 4,6 procentenheter bättre än jämförelseindex.

– Det fina resultatet för 2013 är en kombination av ett framgångsrikt investeringsurval - både inom övergripande tillgångsfördelning och inom de olika delportföljerna - och vår strategi att ha minsta möjliga kostnadsläckage, säger Per Frennberg, Alectas kapitalförvaltningschef.

Alecta Optimal Pension har funnits inom ITP sedan 2007. Det förvaltade kapitalet uppgår till drygt 31 miljarder kronor och antalet sparare är ca 780 000.

– De som pensionssparar i Alecta Optimal Pension drar nytta av vår snart hundraåriga erfarenhet av att förvalta tjänstepensioner. Men också av våra stordriftsfördelar i form av riktigt låga avgifter. Traditionell försäkring är ett modernt, enkelt och effektivt sätt att pensionsspara, säger Staffan Grefbäck.

Låg avgift med tak
Alecta Optimal Pension är förvalsalternativ för privatanställda tjänstemän och är valbar i flera andra avtalsområden. Inom ITP är den totala avgiften för Alecta Optimal Pension 0,13 procent med ett avgiftstak på 75 kronor per månad.

Staffan Grefbäck, vd Alecta, tel: 08-441 65 62
Staffan Ström, informationschef Alecta, tel: 08-441 97 45, staffan.strom@alecta.se