Tjänstepensionen växer mest i Alecta

Statistik från branschorganisationen Svensk Försäkring visar att tjänstepensionspengar har vuxit allra bäst hos Alecta. Det gäller både under 2013 och under de senaste fem åren.

De som pensionssparar i premiebestämda Alecta Optimal Pension inom ITP 1 och ITPK fick under 2013 en avkastning på 17,3 procent. Branschsnittet var 7,9 procent.

– Pensionssparande handlar om långsiktighet så ett enskilt år ska man inte fästa för stor vikt vid. Viktigare är därför att vi lyckats bäst också under den senaste femårsperioden. Då har våra kunders pensionspengar vuxit med i genomsnitt 12,1 procent på år jämfört med övriga branschens 7,8 procent, säger Per Frennberg, chef för kapitalförvaltningen.

Länk till officiella statistiken

För en enskild kund innebär det att den som hade 100 000 kronor i Alecta Optimal Pension den 1 januari 2013 fick se sitt pensionskapital växa med 17 000 kronor under året. Den som hade 100 000 kronor i Alecta Optimal Pension den 1 januari 2009 har fått en tillväxt på 77 000 kronor under den senaste femårsperioden.

– Mycket fokus ligger idag på premiepensionen och privat sparande men tjänstepensionen betyder mer för de allra flesta. Att ha kollektivavtalad tjänstepension och en förvaltare med låga avgifter och bra avkastning betyder mycket för framtiden, säger Staffan Ström, Alectas informationschef.

Alecta Optimal Pension är förvalsalternativ inom ITP1 och ITPK för de privatanställda tjänstemän som inte själva vill välja förvaltare och är valbar i flera andra avtalsområden. Det förvaltade kapitalet uppgår till totalt 31 miljarder kronor fördelat på 800 000 sparare. Avgiften är 0,10 procent med ett avgiftstak på 75 kronor per månad. Kapitalförvaltningskostnaden är låga 0,03 procent.

Precis som i fonder är historisk avkastning inte en garanti för framtida avkastning. Låga avgifter ger däremot en förutsägbar och bestående fördel även i framtiden.

Alecta förvaltar även 570 miljarder kronor inom förmånsbestämd försäkring (ITP 2), där pensionens storlek bestäms utifrån lön och tjänstetid. Efter pensionering används återbäring i Alecta till att säkra pensionens köpkraft genom uppräkning motsvarande konsumentprisindex.

Staffan Ström, informationschef, Alecta, tel: 070-222 97 45, staffan.strom@alecta.se

Ordlista
Premiebestämd försäkring
Premiebestämd försäkring innebär att man på förhand istället bestämmer inbetalningens (premiens) storlek. Den kan exempelvis motsvara en viss procent av lönen. Storleken på pensionen beror på hur stort pensionskapitalet är när man går i pension, vilket i sin tur beror på inbetalningar, avkastning och avgifter. Premiebestämd pension kan också kallas avgiftsbestämd pension.

Förmånsbestämd försäkring
Förmånsbestämd försäkring innebär att man på förhand bestämmer hur stor pensionen ska bli, exempelvis att den ska motsvara en viss procent av lönen när man går i pension.