Alektum Group förvärvar Kredittgjenvinning AS

Den 3 oktober förvärvar Alektum AS samtliga aktier i det familjeägda bolaget Kredittgjenvinning AS. Affären är ett viktigt led i arbetet med att öka närvaron i Norge och innebär att omsättningen i landet fördubblas.

"Norge har länge varit en prioriterad marknad för oss där vi fram till i dag framför allt har vuxit tillsammans med våra svenska kunder. I och med affären har vi nu en bättre möjlighet att nå ut till och växa tillsammans med norska kunder", säger Mats Augurell, CEO Alektum Group.

Kredittgjenvinning AS grundades 1995 och har i dag ett trettiotal anställda vid kontoret i Oslo och en omsättning på över 30 miljoner norska kronor. Det familjeägda företaget har sedan starten hjälpt sina kunder med både fakturaservice och inkassotjänster och har i dag en stor kundbas inom bank och finans.

"Det känns oerhört spännande att nu bli en del av Alektum Group och kunna ta del av den bredd, kompetens och framåtanda som finns i företaget. För personalen skapas helt nya spännande möjligheter och vårt erbjudande till våra kunder kommer att bli komplett", säger Njål Kleiberg, Kredittgjenvinning AS grundare och CEO, som efter förvärvet kommer fortsätta arbeta med försäljning och marknadsföring inom Alektum AS samt vara del av företagets ledningsgrupp.

Arbetet med sammanslagningen påbörjas omedelbart. Både Kredittgjenvinnings kontor i Oslo och Alektums kontor i Tönsberg kommer att finnas kvar. De båda kontorens personal kommer att arbeta tätt tillsammans för att bygga det gemensamma företaget och en gemensam kultur.

"Målet är att slå ihop våra IT-system så mycket som möjligt och skapa synergier som vässar vårt kunderbjudande ytterligare. Under tiden löper det dagliga arbetet med våra kunder på precis som vanligt", säger Rune Asheim, Country Manager för Alektum i Norge.

För ytterligare information, kontakta:

Mats Augurell, CEO Alektum Group, +46 (0)708-79 90 32, mats.augurell@alektumgroup.com

Rune Asheim, Country Manager Alektum AS, +47 (0)33-74 45 33, rune.asheim@alektumgroup.com

• kredittgjenvinning
  • förvärv

Alektum Group är ett familjeägt företag som erbjuder inkasso- och tillhörande service. Genom en unik kombination av innovativa tjänster och produkter stödjer vi våra kunder med tillförlitlig information och juridisk expertis genom hela den finansiella processen så att de kan hitta rätt kunder, förbättra sin likviditet, effektivisera sin fakturaadministration och minska sina kreditrisker. Vi tror på långsiktigt partnerskap genom nära samarbete, skräddarsydda lösningar och taktfull dialog med kundens kund. Att samarbeta med oss ska alltid vara enkelt och effektivt – rätt lösningar vid rätt tidpunkt för rätt resultat.

Alektum Group har varit verksamma sedan 1992 då vi startade som renodlat inkassoföretag. Vi bedriver i dag verksamhet på 15 europeiska marknader, har cirka 400 anställda och omsätter över 550 miljoner kronor. www.alektumgroup.se