Felaktig information om skolfotoskulder

I dagens Metro skrivs om Alektum Inkassos "metoder för att driva in skulder mot barn". Alektum vill med anledning av detta betona att bolaget naturligtvis följer såväl all tillämplig lagstiftning som god
inkassosed. Bolaget har också en fortlöpande dialog med  datainspektionen och Konsumentverket om frågan. Något felaktigt agerande från Alektums sida har alltså inte förekommit i något avseende.

Enligt en branschöverenskommelse mellan medlemmarna i Sveriges elevfotografers riksförbund (SER) och Konsumentverket skall marknadsföring av skolfotografier idag utformas så att det är föräldern själv som blir avtalspart för det fall den fotograferade eleven är under 18 år. Elever över 18 år kan dock givetvis själva
beställa foton. Samtliga de skolfotoföretag som företräds av Alektum följer branschöverenskommelsen. Överenskommelsen - som rör avtalets utseende - är dock bara tillämplig på avtal som ingåtts efter att den trätt i kraft. De nu myndiga personer som idag krävs på betalning för skulder som uppkom när de var barn omfattas alltså inte av överenskommelsen.

- De avtal som trots allt varit utformade på så sätt att eleven är beställare och där målsman godkänt att beställning sker omöjliggör för Alektum att kräva någon annan än barnet. Att istället kräva föräldern skulle strida mot både lag och god inkassosed eftersom föräldern inte är avtalspart, säger Peter Hellman. Att ett barn överhuvudtaget kan bli avtalspart beror på hur
avtalet är utformat. Idag utformar dock alla de skolfotoföretag som anlitar Alektum sina avtal på ett sådant sätt att föräldern personligen blir betalningsansvarig, fortsätter han. Alektum skickar ingen till Kronofogdemyndigheten den dag de fyller 18 år. Tvärtom försöker vi då, via brev och telefon, att få den person som är skuldsatt att förstå situationens allvar och att kontakta oss för en uppgörelse om han eller hon inte kan betala hela skulden på en gång. Först när Alektums försök till dialog är resultatlösa kan rättsliga åtgärder komma att övervägas; dock har personen ifråga givetvis fått ett stort
antal chanser att frivilligt göra rätt för sig dessförinnan.

- Vi skall slutligen komma ihåg att det är föräldrarna som valt att skriva skulden på barnet genom att godkänna avtalet med sin namnteckning. Vi ska också komma ihåg att det faktiskt har
levererats skolfoton till eleverna. Det vore en orimlig situation om de som fått dessa foton inte skulle behöva göra rätt för sig, avslutar Peter Hellman.

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Hellman, biträdande inkassochef och informationschef
Telefon: 031 - 34 80 114 E-post: peter.hellman@alektum.com