Medarbetare på inkassobolag tilldelas Stora kreditpriset

Svenska Kreditföreningen delar för 37:e året i rad ut Stora kreditpriset till någon eller några av de personer i Sverige som utmärkt sig positivt genom sitt arbete inom kreditområdet. I år tillfaller priset två medarbetare hos Alektum Inkasso; Anders Svensson och Peter Hellman. Priset delas ut idag, den 11 februari, på hotell Rival i Stockholm.

Det är första gången någonsin som Stora kreditpriset tilldelas någon som arbetar på inkassobolag och Alektum Inkassos medarbetare får priset för sitt arbete med inkasso som bibehåller eller återskapar goda relationer mellan kund och kreditgivare när skulderna väl har betalats.

-         Den som betalar för sent är inte nödvändigtvis en dålig kund, säger Anders Svensson som är inkassochef på Alektum Inkasso. Tvärtom kan det vara direkt oekonomiskt att kasta bort en annars väl fungerande kundrelation bara för att en faktura inte betalas i tid, fortsätter han.

Alektum Inkasso har under de senaste åren arbetat under devisen ”Pengarna tillbaka. Och kunden.” i syfte att visa att det går att bedriva inkassoverksamhet på ett sätt som gör att kundrelationerna inte går förlorade. Genom att ha en jordnära attityd lyckas man inkassera mer pengar än något annat svenskt inkassobolag samtidigt som man ser till att kunderna gärna handlar igen.

-          Vårt koncept har visat sig vara mycket framgångsrikt bland såväl kreditgivare som deras kunder, berättar Peter Hellman som är informationschef på Alektum Inkasso. Det är roligt att få vara med och omvärdera synen på inkasso från något som är ett nödvändigt ont till något som faktiskt kan skapa mervärden för både kreditgivare och konsumenter. Att våra insatser uppmärksammas genom att vi får Stora kreditpriset visar hur nyskapande och uppskattad vår filosofi är, avslutar han.

Alektum Inkasso AB är ett av Europas ledande inkassobolag med inriktning på konsumentinkasso. Genom professionella medarbetare med en jordnära attityd och tack vare marknadsledande system kan vi inkassera våra uppdragsgivares fordringar utan att äventyra deras kundrelationer. Idag finns Alektum Inkasso i hela 14 länder, och är därmed det näst största svenska inkassobolaget i Europa. Vi är stolta över att kunna garantera våra svenska uppdragsgivare marknadens högsta återbetalning samtidigt som vi bibehåller eller återskapar goda relationer med deras kunder.

Läs mer om Alektum Inkasso och vår verksamhet på www.alektum.com