Unik statistik avseende barns skuldsättning

På Alektum Inkassos initativ - och i samarbete med Datainspektionen, Kronofogden och Konsumentverket, har Alektum Inkasso skickat ut 1 000 brev till lika många föräldrar för barn som har skulder i Alektums register. Tack vare svaren på breven har vi fått en unik möjlighet att se en koppling mellan de skuldsatta barnen och deras föräldrar.

Syftet med utskicket var att förmå föräldrarna att själva ta över skulderna och på så sätt befria barnen från betalningsansvar. Lagstiftningen är nämligen idag sådan att en underårig person kan vara part i ett avtal men inte själv ingå avtal. Förmyndaren - som oftast är förälder - kan däremot utan problem ingå bindande avtal för barnets räkning. Avtal som barnet blir bundet av - och inte föräldern.

Alektum Inkasso AB är ett av Sveriges största inkassobolag när det gäller konsumentinkasso. På grund av det stora antalet ärenden som handläggs hos oss ser vi dessvärre också många underåriga
gäldenärer som skuldsatts på grund av sina föräldrars agerande.

- Tack vare brevutskicket till föräldrarna har man nu fått en unik möjlighet att se en koppling mellan de skuldsatta barnen och deras föräldrar. Detta har inte gått att se tidigare eftersom man i t ex myndigheternas register inte kunnat samköra informationen, berättar Peter Hellman som är Biträdande inkassochef hos Alektum Inkasso. Resultatet av undersökningen är emellertid nedslående då endast 19,1 % av alla föräldrar som fått brevet skickade in svarstalongen för att ta över skulder från sina barn, fortsätter han.

Föräldrarna till de skuldsatta barnen hade i snitt 22,8 skulder per person sedan tidigare - bara hos Alektum Inkasso. Detta innebär sannolikt att de har minst lika många skulder hos alla andra stora inkassobolag. Detta tillsammans med att alla föräldrar redan fanns i Kronofogdemyndighetens register, visar på att samtliga familjer är gravt överskuldsatta och i behov av samhällets hjälp.

- Statistiken visar tydligt att det finns behov av insatser från samhällets sida för att hjälpa dessa föräldrar att hantera situationen. Alektum Inkasso fortsätter naturligtvis gärna att bistå myndigheterna med information och konkreta åtgärder. Att ett bolag ensamt agerar
för att hjälpa de här barnen är dock tyvärr knappast tillräckligt utan man behöver tvärtom få fler att ta sitt samhällsansvar, avslutar Peter Hellman.

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Hellman, biträdande inkassochef och informationschef
Telefon: 031 - 34 80 114 Mobil: 070 - 88 88 490 E-post: peter.hellman@alektum.com

Om Alektum
Alektum är ett av Europas ledande inkassobolag med inriktning på konsumentinkasso och långtidsbevakning. Vår kombination av
välförpackade tjänster, professionella medarbetare och avancerat teknikstöd gör att vi kan driva in skulder åt våra uppdragsgivare
utan att äventyra deras kundrelationer. Alektum har över 150 medarbetare i åtta länder - Danmark, Finland, Holland, Norge,
Polen, Sverige, Tyskland och Österrike. Mer information finns på www.alektum.com

• Brott, juridik, rättsfrågor