Aleris på DI Debatt: Vårdmomsen hotar svensk sjukvård

I en debattartikel pekar Aleris tillsammans med Capio och Praktikertjänst på hur den nya vårdmomsen riskerar att slå mot sjukvården i form av ökade vårdköer och minskad valfrihet för patienterna.

Den 1 juli införs 25 procents moms på exempelvis läkare och sjuksköterskor som arbetar som konsulter i privata vårdföretag. Momsen slår ensidigt mot privata vårdgivare eftersom dessa, till skillnad från de offentliga vårdgivarna, inte kompenseras för momsen. Tidpunkten är sällsynt illa vald och försvårar en redan ansträngd sommarbemanning i sjukvården. Momsen försämrar vidare Sveriges konkurrenskraft visavi Norge och Danmark och ökar risken för att fler läkare och sjuksköterskor söker sig till dessa länder. Den slår mot en central del av sjukvården som bidrar med effektivitet, utveckling och valfrihet.

- 36 procent av alla patientbesök sker i dag hos en privat vårdgivare. Det är fullkomligt orimligt att en stor del av sjukvården ensidigt beläggs med en ny skatt när vi behöver varenda sjuksköterska och läkare vi har för att kapa vårdköer och fortsätta utveckla och effektivisera vården. Jag förutsätter att regeringen agerar så att man uppfyller löftena i Januariöverenskommelsen om bättre villkor för företagande i välfärden, inte minst för patienternas skull, säger Henrik Höjsgaard, chef Aleris Sjukvård Sverige.

Läs debattartikeln här

Aleris är ett vårdföretag som erbjuder tjänster inom sjukvård och diagnostik i Sverige, Norge och Danmark. Aleris affärsidé är att ge möjlighet till ett bättre och friskare liv och bidra till ökad samhällsnytta genom innovativa lösningar. Hög kvalitet på våra tjänster är en förutsättning för vår verksamhet. Aleris har cirka 4 500 medarbetare, omsätter 5,8 miljarder kronor och ägs av Patricia Industries – en del av Investor.