Aleris skapar Plazaboende för äldre i Näsby Park

Med fokus på den goda måltiden, sociala aktiviter och utevistelse kommer Aleris att erbjuda äldreomsorg i Näsby Park i Täby.

I Näsby Park ska det skapas boenden och ett rikt utbud av aktiviteter och tjänster för äldre. Ikano Bostad kommer att ansvara för fastigheterna och samarbeta nära med Aleris för de planerade 120 platserna inom äldreomsorg. I området ska det även finnas trygghetsboende för äldre.

Aleris Tornugglan kommer att vara ett Plaza-boende. Aleris Plazaboenden har fått sitt namn från de öppna mötesplatser, inomhus och utomhus, som alltid finns på våra boenden. Plazaboendena bygger på fyra grundpelare:

• Vi lyssnar till den äldres behov och ger alla den omsorg som passar just dem.
  • Vi vet vilket värde måltidsstunden har, både för att må bra i kroppen och för att ha det trevligt tillsammans.
  • Vi erbjuder alltid minst en aktivitet per dag och den som vill får komma ut i friska luften varje dag.
  • Vi använder modern välfärdsteknik som innebär att våra medarbetare kan få larm om någon exempelvis faller. Självklart har alla äldre tillgång till surfplatta och musiktjänster.

- Ikano Bostad har en stark vision och vilja att skapa bättre boendemiljöer för de många människorna – även för dem som kommit lite längre i livet. Vi ser fram emot att på denna plats tillsammans med Aleris skapa morgondagens boende för äldre, säger Mikael Berg, Affärschef Vårdboende på Ikano Bostad.

- Det är oerhört glädjande för oss att få möjlighet att erbjuda Täbyborna ett Aleris Plaza-boende. På Aleris Tornugglan Plaza kommer man alltid att bli sedd och lyssnad på. Här ska det vara lugnt och skönt för den som vill ha det så och fyllt av aktiviteter för den som önskar det, säger Kristin Ahne, affärsområdeschef Aleris.

Frågor och svar om Aleris Tornugglan Plaza

När öppnar Aleris Tornugglan Plaza?

Projektet är ännu relativt nytt så öppning är beräknad till 2021/2022.

Var kommer det att ligga?

Planen är att det ska bli 120 platser på Aleris Tornugglan Plaza som ska ligga på Allégården i Näsby Park i Täby.

Hur gör man om man är intresserad av att bo på Aleris Tornugglan Plaza?

För att ansöka om plats kontakta Täby kommun på 08-555 590 00 eller skicka en ansökan på www.taby.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta Henrik Kennedy, kommunikationschef Aleris, 0706-827123