Emma Gard – en av landets första Silviafysioterapeuter

Som en av blott sju kan Emma Gard, verksam vid äldreboendet Aleris Salabacke Plaza i Uppsala, titulera sig Silviafysioterapeut.

- Det har varit en fantastisk förmån att få fördjupa sig i demens, utifrån ett fysioterapeutiskt perspektiv, och samtidigt kunna tillämpa kunskaper från sin arbetsplats. Det ger ökad trygghet och jag känner mig stärkt i min yrkesroll, säger Emma Gard till Svenskt Demenscentrum.

Den tvååriga magisterutbildningen i demensvård motsvarar 60 högskolepoäng. Utbildningen, bakom vilken Karolinska institutet och Silviahemmet står, är webbaserad och ges på halvfart. Aleris ser mycket positivt på fortbildning och kompetensutveckling och Emma Gard har varit ”studieledig” en dag per vecka för att kunna gå utbildningen. Hon anser att hennes nyvunna kunskaper kommer att bidra till att berika vardagen för de äldre på Aleris Salabacke Plaza.

- Vi har hälsorum med gymutrustning och så finns två härliga takterrasser. Där planerar jag att flytta ut en del aktiviteter under sommarhalvåret. Fysisk aktivitet är viktigt hela livet och något alla ska ha rätt till. Vården måste anpassa sig så att även personer med demenssjukdom kan utöva fysisk aktivitet utifrån sina förutsättningar, säger Emma Gard till Svenskt Demenscentrum.

Tillsammans med sex andra fysioterapeuter diplomerades Emma Gard till Silviafysioterapeut av Drottning Silvia vid en ceremoni på Kungliga slottet den 18 april.

Läs mer om Aleris Salabacke Plaza i Uppsala www.aleris.se/har-finns-vi/uppsala/aleris-salabacke-plaza/.

För ytterligare information, vänligen kontakta Henrik Kennedy, kommunikationschef Aleris, 0706-827123