Hur ökar vi chanserna för psykiskt funktionshindrade att leva ett självständigt liv?

Aleris Psykiatri samarbetar med Fountain House och Hässelby/Vällingby Stadsdelsförvaltning i Sveriges Kommuner och Landstings Genombrottsprojekt "Vård i rätt tid - för människor med psykisk ohälsa". Ett projekt som syftar till att hitta verktyg och arbetssätt för att nå hållbara hemflyttningar från HVB-hem. Projektets slutresultat kommer att publiceras i en rapport i mars 2007, men redan i eftermiddag hålls ett halvdagsseminarium i Ingenjörshuset i Stockholm där de erfarenheter som hittills är gjorda presenteras. För Aleris räkning har 17 klienter vid två enheter vid behandlingshemmet Rånäs Rehabilitering i Rimbo deltagit i studien. Här mäter man bland annat hoppfullheten inför en lyckad hemflyttning hos klienterna. Det handlar till exempel om att ha en trygg bostad, kontaktperson i hemkommunen säkrad kontakt med sjukvården, godtagbar ekonomi och regelbunden sysselsättning. Något som idag inte alltid är en självklarhet. Överlämningsproblem vanliga ”Alltför ofta uppstår det överlämningsproblem när en person ska flytta från ett HVB-hem till ett nytt boende i sin hemkommun”, säger Johan Fredriksson, divisionschef för Aleris Psykiatri. ”Det leder i första hand till onödigt mänskligt lidande för den individ det gäller, men det är också ett ekonomiskt slöseri eftersom det kan leda till att de förbättringar som vi uppnår via behandlingsinsatserna på HVB-hemmet går till spillo”. ”Projektgruppen har redan hittat ett flertal konkreta lösningar på hur vi ökar möjligheterna till bra utflyttningar - något som i förlängningen ökar klienternas möjligheter att leva ett självständigt liv. Det handlar till exempel om att få tydligare uppdragsbeskrivningar från våra uppdragsgivare, ta fram en tydlig överenskommelse mellan uppdragsgivare, klient och HVB-hem om hur uppdraget ska lösas och att öka delaktigheten hos klienten på ett flertal sätt”, avslutar Johan. För mer information kontakta: Johan Fredriksson, divisionschef Aleris Psychiatry, tel. +46 70 484 62 94 Om Aleris och Aleris Psykiatri Aleris är, med verksamhet i Sverige, Norge och Danmark, ett av nordens största vårdföretag. Aleris erbjuder tjänster inom fyra områden; Healthcare, Medical Diagnostics, Senior Care och Psychiatry, omsätter på årsbasis ca 2,7 miljarder SEK och har ca 4700 medarbetare. Aleris ägs av EQT. Aleris Psykiatri bedriver behandling och rehabilitering av vuxna med psykiskt funktionshinder och har idag sju behandlingshem i Sverige. Du kan även läsa mer om Aleris på - www.aleris.se och www.alerispsykiatri.se