Kommentar till domslut i Patent- och marknads-överdomstolen vid Svea Hovrätt.

Alfa Quality Moving AB välkomnar förmiddagens besked om en friande dom i Patent- och marknadsöverdomstolen vid Svea Hovrätt.

— Det är en enorm seger och en stor lättnad. Myndighetens process mot oss har pågått i nästan fem år och har krävt enormt mycket energi av såväl företagsledning som personal, säger företagets VD Kenneth Egelrud. Den linje Konkurrensverket nu förlorat med i två instanser skulle snarare ha hämmat konkurrensen än gynnat den.

— Vi är förvånade över att Konkurrensverket har drivit frågan så offensivt när myndigheten själv medger att det varit ett test av en strängare linje, säger Kenneth Egelrud och syftar bland annat på den oannonserade så kallade gryningsräd som genomfördes hos företaget i Jönköping i februari 2013.

— Idag är en känslomässig dag. Vi har hela tiden varit övertygade om att vi haft rätt men det har varit oerhört arbetsamt att försvara sig mot en statlig myndighets samlade kraft.

Enligt Kenneth Egelrud innebär domen idag ett förtydligande av regelverket kring köp och hur ett företag ska kunna skydda sin verksamhet.

— Detta är en mycket viktig fråga inte bara för oss, utan för att svenska företagare ska våga satsa för att utvecklas och vara konkurrenskraftiga också internationellt. Nu finns ett tydligt utslag som ej kan överklagas och vi väljer att lägga denna påfrestande period bakom oss, blicka framåt och gå vidare för att utveckla företaget ytterligare för att vara det svenska alternativet på den internationella flyttmarknaden.

VD Kenneth Egelrud finns tillgänglig för kommentarer till domen under dagen på telefonnummer