En kvinna till Sandviks ledning

Läser på di.se att Sandvik byter ut chefer i sin företagsledning. Andreas Evertz lämnar Sandvik och sin post som chef för Sandvik Machining Solutions. Posten tas över av Jonas Gustavsson - chef för Sandvik Materials Technology. Enligt di.se utses Petra Einarsson till ny chef för Sandvik Materials Technology med tillträde den 1 februari. Petra Einarsson är för närvarande chef för produktområde Tube inom Sandvik Materials Technology. Resultatet blir att Sandvik från 1 februari har ytterligare en kvinna i sin koncernledning. Det innebär totalt två kvinnor i en koncernledning som består av 10 personer.

Sandvik är ett av tio företag som ingår i Battle of the Numbers och det är roligt att se att Olof Faxander lever som han lär, även om Sandvik har en bra bit kvar till en jämställd företagsledning. Var Sandvik hamnar på listan över mest jämställda företag kan ni läsa i årets AllBrightrapport vilken släpps i mitten av februari.

• Anställningsfrågor, kollektivavtal

Amanda Lundeteg