Kvinnor vinner och förlorar plats i bolagsledningarna

INBJUDAN: AllBright-rapporten 2013

Betydligt fler börsbolag har idag kvinnor på ledande befattningar, jämfört med under fjolåret. En grupp bolag har också minskat antalet kvinnor i chefsroller. Det visar AllBright-rapporten 2013, som presenteras tisdagen den 19:e februari av stiftelsens vd Rebecca Lucander. På plats finns även jämställdhetsminister Maria Arnholm som deltar och kommenterar årets rapport.

Datum: tisdag 19:e februari

Tid: 10.30-11.30

Plats: Handelskammaren

Adress: Västra Trädgårdsgatan 9

Kontakt AllBright: Tel: +46 (0) 702760345 Rebecca Lucander, VD

Obligatorisk anmälan: info@allbright.se

AllBright presenterar även bästa bolag, bästa bransch, årets klättrare, sämsta bolag och sämsta bransch vad gäller kvinnors representation i ledningsgrupper. Årets vita och svarta lista kommer också att publiceras, samt förändringarna sedan 2012. Dessutom redogörs börsens vanligaste vd vad gäller namn, ålder och utbildning samt topplistan av styrelseproffs.

Stiftelsen representeras på plats av vd Rebecca Lucander, initiativtagare Sven Hagströmer samt styrelseordförande Michaëla Blomquist. Den tryckta rapporten lämnas ut på plats och kommer i efterhand att publiceras online. AllBright-rapporten kommer samma dag att skickas ut till samtliga 251 börsnoterade bolagen som rankas i rapporten.

• Anställningsfrågor, kollektivavtal

AllBright är en stiftelse som verkar för mer diversifierade ledningsgrupper och styrelser i ett meritokratiskt näringsliv, där meriter prioriteras före allt annat. Syftet är att utveckla och förstärka svenskt näringsliv. Vi genomför intervjuer, samlar fakta, kartlägger och tar fram konkreta förslag, och vi debatterar för att inspirera anställda, företagsledare och ägare att gå från ord till handling och skapa ett mer professionellt näringsliv.

Amanda Lundeteg