Årets vinnare av ELLE Decoration Swedish Design Awards 2019

Årets vinnare av ELLE Decoration Swedish Design Awards 2019

ELLE Decoration har nu sammanfattat det gångna designåret och hyllat de mest framstående inom svensk design. Nytt för årets gala är två nyinstiftade kategorier Årets inredare och Årets hederspris, som tillsammans med de andra pristagarna korades under ELLE Decoration Swedish Design Awards 2019.

Under en galakväll på Operaterrassen i Stockholm uppmärksammades formgivare, designers och inspiratörer inom svensk design då vinnare i totalt 18 kategorier korades. ELLE Decoration Swedish Design Awards inleder traditionsenligt Stockholm Design Week och arrangeras årligen i syfte att hylla aktörer inom form och design.

- Vi på ELLE Decoration älskar inredning och design och vi är stolta att få lyfta fram både nya och etablerade svenska formgivare. Med ELLE Decoration Swedish Design Awards vill vi prisa och hylla dessa begåvade inspiratörer och kreatörer säger Cia Jansson, chefredaktör för ELLE Decoration.

Pristagarna har utsetts av en jury bestående av Cia Jansson (chefredaktör ELLE Decoration),

Karin Ohlsson-Leijon (innehållschef ELLE Decoration), Nina Oja (creative director ELLE Decoration), Margot Barolo (formgivare och programansvarig för Form på Beckmans), Rahel Belatchew (arkitekt och grundare av Belatchew Arkitekter).

Juryns motiveringar till pristagarna under ELLE Decoration Swedish Design Awards 2019 lyder:

ÅRETS DESIGNER

Färg & Blanche, Fredrik Färg & Emma Marga Blanche

Innovatörer, inspiratörer, kreatörer – denna duo utmanar designvärlden och förflyttar ständigt gränserna för hur möbler kan tillverkas och se ut.

ÅRETS STJÄRNSKOTT

Jonatan Nilsson

Gränslös fantasi kombinerad med nytänkande och humor i allt från möbler till förpackningsdesign – årets stjärnskott är en orädd formskapare.

ÅRETS HEDERSPRIS

Nationalmuseum

En nationalskatt som lyckas förena historia med nutid i alla delar – från byggnadens strukturer och teknik till rummens färgsättning och servisen i restaurangen.

ÅRETS INREDARE

Halleroed, Ruxandra och Christian Halleröd

Med en lika stark känsla för material som för rumslighet skapar denna duo miljöer vi gärna besöker – från uppmärksammade butiksinredningar till ett publikt vardagsrum

ÅRETS UTEMÖBEL

Loj Sunchair, Thomas Bernstrand, Nola

En klassisk solstol som tack vare en oväntad twist i materialvalet blir någonting helt nytt

ÅRETS KÖK

Skåpkök av Halleroed, Tre sekel

Vilken överraskning! Ett vackert skåp som döljer ett kompakt kök – perfekt för kombinerade kök och vardagsrum eller det kompakta hemmet.

ÅRETS STOL

Agda, Front, Anna Lindgren & Sofia Lagerkvist, Ire Möbel

En dekonstruerad stol i klassiska naturmaterial som visar sig vara lika bekväm som vacker.

ÅRETS SOVRUMSPRODUKT

Urban Collective, ny kollektion i samarbete med Raul Magdaleno

En helt igenom hållbar kollektion med inslag av både bambu och återvunnen ull som känns samtida både i design och tillverkning.

ÅRETS VÄGGDESIGN

Keramikplattor Weave, Note Design Studio, Kaza Concrete

Dessa sinnrikt formgivna keramikplattor får väggarna att komma till liv och ger ett uttryck av en överdimensionerad väv.

ÅRETS MÖBEL

Fotpall i form av sovande björn Resting Animals, Front, Anna Lindgren & Sofia Lagerkvist, Vitra

En humoristisk och gullig möbel som väcker många känslor – ett lättskött husdjur för alla hem.

ÅRETS MATTA

Basket Rug, Lena Bergström, Design House Stockholm

En tuftad matta som med ett genialt och humoristiskt grepp ser ut som en gigantisk flätad korg.

ÅRETS TEXTIL

Kollektion Capri, Lars Nilsson, Svenskt Tenn

Tryckta textilier med handtecknade mönster i underbara färger och innovativa mattor som kombinerar textil och fårskinn på ett nytt sätt. En perfekt syntes av mode och inredning.

ÅRETS LAMPA

Bibliotekslampan Curve, Front, Anna Lindgren & Sofia Lagerkvist, Zero belysning

Flytande, oväntade former som uppdaterar den klassiska biblioteksbelysningen på ett lika smart som roligt sätt.

ÅRETS BADRUM

Utedusch Mora Armatur by Inredningsrör av Johan Lindberg, Mora Armatur

Den enklaste lösningen, men gjord med finess – en dusch för sommarens varmaste dagar.

ÅRETS INREDNINGSACCESSOAR

Väggkrok Hook, Mia Cullin

En krok och en hylla, som i all sin geniala enkelhet är årets mesta vill ha-objekt.

ÅRETS PRODUKT FÖR DET DUKADE BORDET

Glas Crystal Magic, Åsa Jungnelius, Kosta Boda

Elegant och extravagant på en gång – ett riktigt festglas! Dessutom helt tillverkat i Glasriket i Småland.

ÅRETS INSPIRATÖR

Erika Åberg, byggnadsvårdare, Det sitter i väggarna, Erikas hus

Med kunskap, glädje och hantverkskänsla visar hon oss värdet i äldre byggnader och hur de bäst kan vårdas. En folkbildare och inspiratör med stilkänsla i ordets alla betydelser.

ÅRETS INFLUENCER

Mirelle Stoor, Design by Mirelle

Mirelle Stoor, Design by Mirelle, har röstats fram som Årets influencer 2019 av ELLE Decorations läsare. Priset delas ut i samarbete med IKEA.

För alla nyheter om ELLE Decoration Swedish Design Awards, gå in på: https://www.elledecoration.se/kategori/designpriset/

För bildmaterial, gå in på: https://bit.ly/2GcGa1d

För ytterligare information vänligen kontakta:

Linda Almstedt, presskontakt Rebecca Foss, presskontakt

Micael Bindefeld AB Micael Bindefeld AB