​Årets vinnare på ELLE-galan 2017

​Årets vinnare på ELLE-galan 2017

I 20 år har ELLE delat ut Sveriges största modepriser. Årets vinnare i de olika kategorierna koras på ELLE-galan i Stockholm fredagen den 13 januari.

Sedan den första ELLE-galan gick av stapeln har både kungligheter och några av världens största modeaktörer mottagit och delat ut priser. ELLE-galan är idag Sveriges största modefest och utgör startskottet på galasäsongen.

Som alltid utlovas en glittrande tillställning där Sveriges modeelit samlas för att hylla de främsta aktörerna inom svenskt mode.

Pristagarna för 2017 har utsetts av en jury bestående av: ordförande Cia Jansson (chefredaktör ELLE Sverige), Susanne Ljung (redaktör Stil i P1), Susanna Strömquist (modejournalist), Peter Andersson (visningsproducent PAP Studio), Lisa Lindqwister (creative advisor och stylist ELLE), Robert Rydberg (stylist), Susanna Strömquist (modejournalist), Camilla Åkrans (fotograf ), Ann-Sofie Johansson (creative advisor H&M), Pernilla Wohlfort (designchef H&M), Daniel Lindström (modechef Café), Elin Larsson ( hållbarhetschef Filippa K), Michael Schragger (VD The sustainable fashion academy), Nina Oja (art and creative director ELLE).

”Vi på ELLE älskar mode och vill fortsätta att uppmuntra både nya och etablerade stjärnor att vara bäst – både på hemmaplan och internationellt!”, säger Cia Jansson, chefredaktör och juryns ordförande.

Juryns motiveringar till ELLE-galans pristagare 2017 lyder:

Årets designer: Diana Orving

Svepande linjer, böljande tyger och konstfulla draperingar. Ett unikt, artistiskt uttryck och en enastående känsla för smarta snitt och sinnrika konstruktioner. Det är kroppen och rörelsen som står i fokus när hon skapar sina ojämförliga ateljékreationer och moderna garderobsfavoriter. Årets designer är Diana Orving.

Årets accessoardesigner: Eytys

Ständigt på språng och alltid aktuella med nya kreativa samarbeten. En superduo som erövrat världen med nyskapande unisexdesign och signatursulor – som tagit oss till nya modehöjder. Årets accessoardesigner är Eytys.

Årets influencer i samarbete med Telia: Säker stil

Med ovärderliga tips och initierade råd från modevärldens innersta guidar de oss till den perfekta garderoben. Bok, podd eller Instagram ... Oavsett kanal inspirerar bloggduon sina följare att hitta sin egen stil, som är både hållbar och håller i längden. Årets influencer är Säker stil av Emilia de Poret och Ebba Kleberg von Sydow.

Årets bäst klädda man: Magnus Carlson

Hans känsliga röst har visat sig gömma ett lika känsligt hjärta – och hans känsla för stil ligger på samma högoktaniga nivå. En modern dandy som med detaljrik nördighet hållit fast vid sin skarpa retrolook genom åren – och bär den med en mjukhet som bara han kan. Årets bäst klädda man är Magnus Carlson.

Årets bäst klädda kvinna: Veronica Maggio

Sveriges mest egensinniga popröst har mognat, men klär sig med samma energi som hon intar en arena. Hon ger oss svart, vitt och alla färger, både i sin musik och i sin visuella uppenbarelse, och utmanar de traditionella stilreglerna med en alldeles egen mix av sportigt och flickigt – gärna i svensk design. Årets bäst klädda kvinna är Veronica Maggio.

Årets hårstylist: Ali Pirzadeh

Kreativitet och teknik i perfekt harmoni! En världsstjärna med stenkoll på lockarna och en imponerande känsla för helheten. Alltid i framkant, alltid fylld av positiv energi och alltid med nya inspirerande idéer. Årets hårstylist är Ali Pirzadeh.

Årets stylist i samarbete med Vagabond: Christopher Insulander

Artisternas favorit! En kreativ stilrebell med en imponerande känsla för att tolka personligheten och lyfta fram individen i en nyskapande look som pushar gränserna. Stylingmagi när den är som allra bäst. Årets stylist är Christopher Insulander.

Årets hederspris: Tonie Lewenhaupt

Med osviklig känsla för tidens tecken och kulturhistoriska samband. I över ett kvarts sekel har hon fördjupat våra kunskapar om modets mening med lika kunniga som personliga texter – samtidigt som hon givit mode status på museerna. Årets hederspris går till författaren och dräkthistorikern Tonie Lewenhaupt.

Årets modell: Julia Hafström

Catwalkens drottning, kampanjernas megastjärna och modehusens favoritmusa. En sann naturkraft som med sin starka personlighet förhöjer varje plagg och förkroppsligar nuet. Oförglömlig, oefterliknelig. Årets modell är Julia Hafström.

Årets fotograf: Johnny Kangasniemi

Med styrka och ärlighet fångar han var kvinnas (och mans) sanna färger, alltid med samma sagolika ljus. Hans varma personlighet avväpnar varenda supermodELLE han riktar sin kamera mot och resultatet besitter en poetisk tidlöshet – utan att förlora kontakten med samtidspulsen. Klart att hela modevärlden står på kö! Årets fotograf är Johnny Kangasniemi.

Årets blickfång: Martin Bergström

Poetiskt, abstrakt, organiskt. Virvlade, vindlade och snirklande. Mönstrens absoluta mästare! En multitalang med kreativa superkrafter som med samma självklarhet sätter sin unika prägel på allt från mode till scenkostym och inredningsdesign. Årets blickfång är Martin Bergström.

Årets look i samarbete med L’orèal Paris: Bianca Ingrosso

Hennes look är naturlig och klassiskt feminin, men alltid med det lilla extra. Med frispråkig humor och befriande självdistans bjuder hon på sig själv ur alla vinklar – precis som en modern stilikon gör. Årets look går till Bianca Ingrosso.

H&M & ELLE Conscious Award: Houdini

En pionjär inom hållbarhetsarbete, som fortsätter att flytta fram gränserna och med sin höga ambitionsnivå både utmanar och inspirerar oss andra. Hållbarhet är en självklar del i allt företaget gör – från designprocess och materialval till möjligheterna att förlänga livet på enskilda plagg och i slutskedet återvinna dem till något helt nytt. Ett cirkulärt arbete för en hållbar livsstil! Årets vinnare av H&M och ELLE Conscious Award är Houdini.

H&Ms & ELLEs nykomlingsstipendium: Johannes Adele

Med en säker färgkänsla, starka grafiska mönster och en androgyn touch skapar årets nykomling mode som både är edgy, coolt och bärbart på samma gång – svensk pragmatism möter fransk esprit i en mycket lyckad förening. H&Ms och ELLEs nykomlingsstipendium 2017 går till Johannes Adele.

International designer of the year: Céline

Den mjuka, flödande enkelhetens virtuos. En kvinna med koll på en kvinnas garderob, som i tysthet revolutionerat den internationella modebilden. Utsökta, användbara plagg att älska för evigt – ständigt lika relevanta, alltid lika åtråvärda. Årets internationella designer är Phoebe Philo för Céline.

International designer of the year: Céline (English version)

She is a master of fluid minimalism – a woman who knows what a woman needs. While designing the perfect wardrobe, she has revolutionized the international fashion world with a quiet roar. Exquisite everyday garments to love forever – always relevant, always desirable. The international designer of the year is Phoebe Philo for Céline.

För bilder på ELLE-galans vinnare, gå in på:

ELLE-galan arrangeras varje år av Aller medias eventavdelning tillsammans med tre olika företag:

- Micael Bindefeld AB för PR-arbetet.

- Peter Andersson Production för visningsproduktion.

- Studio Bon för prisutdelnings- och filmproduktion.

För alla nyheter om ELLE-galan 2017 samt bilder, gå in på: elle.se/ellegalan2017.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Linda Almstedt, presskontakt Micael Bindefeld AB

Tel: 070 – 768 44 75

linda.almstedt@bindefeldab.se

Annika Hesselman, presskontakt

Micael Bindefeld AB

Tel: 070 – 768 11 00

annika.hesselman@bindefeldab.se

#ellegalan2017

www.elle.se

Aller media är Sveriges marknadsledande aktör inom populärpress och vi säljer 65,5 miljoner tidningar om året. Vi har några av Sveriges mest välkända varumärken inom tidskrifter såsom ELLE, Café, Må Bra, Svensk Damtidning, ELLE Décoration, Allers, Hemmets Veckotidning, Hänt i Veckan, Femina och Residence. 9 av de 10 mest lösnummersålda titlarna i handeln kommer från Aller media. Vi har levererat avkoppling, underhållning och inspiration till miljoner läsare sedan 1894 och vi utvecklar ständigt nya sätt att underhålla och engagera våra läsare, besökare och följare. Varje månad läser 3,2 miljoner svenskar en eller flera av de drygt 30 titlar som ges ut av Aller media och våra sajter har 1,6 miljoner unika besökare i veckan.

Aller media äger även FAB Media som är det ledande mediehuset för unga kvinnor. I FAB Media ingår varumärkena Frida, Chic, ShapeUp och Solo. I Aller media ingår också Make Your Mark och OTW. Make Your Mark ger ut över 80 publikationer per år och är en av Sveriges ledande aktörer inom content marketing, med bas inom kundtidningar. OTW är Nordens ledande leverantör av redaktionell kommunikation. OTW är den mest prisbelönta och högst rankade contentbyrån i Sverige.

Läs mer på aller.se, fabmedia.se, makeyourmark.se, otw.se