​Alla vinnarna för Residence Stora Formpris 2019

​Alla vinnarna för Residence Stora Formpris 2019

Residence prisar kreatörer, designer, arkitekter, inredare, briljanta hjärnor och skönandar. De som gör allas våra liv lite vackrare och lättare att leva.

Sedan 2005 har Residence hyllat årets främsta kreatörer, arkitekter och designer genom Residence Stora Formpris. Priset delas ut i tio kategorier, däribland Årets designer, Årets producent, Årets arkitekt och Årets miljöprofil.

Residence delar även ut Årets Lauritz Icon Award, ett samarbete med auktionshuset Lauritz.com och Auktionsverket med syfte att hylla långsiktighet i branschen.

–Residence Stora Formpris är en hyllning till årets bästa design och inredning och det betyder mycket för oss att dela ut utmärkelsen. Det är betydelsefullt att lyfta framstående insatser i vår bransch i synnerhet idag där vi möter stora utmaningar kring hur vi ska förhålla oss till konsumtion och hållbarhet, säger Imke Janoschek, editionschef på Residence.

VINNARE AV RESIDENCE STORA FORMPRIS 2019

Årets konsthantverk
Hanna Hansdotter

Motivering: Med sina rålyxiga glasprimadonnor ger Hanna Hansdotter det svenska studioglaset en ny, kaxig elegans. Hennes glasäventyr har bara börjat.

Årets designer
Staffan Holm

Motivering: Staffan Holm rör sig ledigt och säkert över formfältet, från möbler till utställningar och konstglas. Hans vägöppnade insats för japanska Ariake ger oss högklassigt möbelhantverk.

Årets arkitekt
Andreas Forsberg

Motivering: Med bravur och modernistisk finess har Andreas Forsberg skapat prisvinnande byggnader i stål och betong. Nu ger han sig i kast med det gotländska kärnvirket.

Årets miljöprofil
Norrgavel, NIrvan Richter

Motivering: Norrgavels är aktuellare än någonsin. Dess skapare Nirvan Richter är den miljömedvetna möbelproduktionens pionjär. Med etik i fotosyntesens kretslopp har han sedan 1990-talet lanserat kloka möbler och hållbarhetens sobra livsstil.

Årets inredare
Joanna Lavén

Motivering: Dina rum är din berättelse. Men omsorg och rumsvisioner skapar Joanna Lavén samtidens stiligaste salonger. Vintagemöblemang och konsthantverk ger spännande övertoner och närkontakt med historien.

Årets möbel
BOND av Main för Fogia.

Motivering: Hyllsystemet Bond, med form av design- och entreprenörsduon MAIN, gör en snygg cross over mellan smart förvaring och en flexibel stilighet. Låt 1000 Bond-hyllor växa och frodas.

Årets lampa
Kandinsky av Broberg Ridderstråle för Pholc

Motivering: Broberg Ridderstråles lampglob Kandinsky är ett fruset ögonblick, ett lysande möte mellan handblåst glas och geometrisk precision.

Årets accessoar
Mattor Napa, av Note Design Studio för Ogeborg

Motivering: Med mattserien Napa flyttar solvarma, kaliforniska fält in i hem och kontor. Note Design Studio har hittat den perfekta balansen mellan stram lekfullhet och materialvärme.

Årets producent
Kvänum

Motivering: Kvänum har gjort en fantastisk resa, från ett hembyggt kök för svärmor 1927 till internationella kök i premiumklass. Nu växer den gedigna kökskulturen vidare med avancerat miljötänk och lokal produktion.

Lauritz Icon Award
Stolen Sana av Monica Förster Design Studio för Zanat

Motivering: Monica Förster har styrt symbiosen av bosniskt möbelhantverk och samtidsdesign. Stolen Sana är den mönstrade symbolen för ett banbrytande samarbete.

Residence Stora Formpris har delats ut sedan 2005. Juryn utgörs av redaktionen.

För mer information vänligen kontakta:
Imke Janoschek, editionschef på Residence
Imke.Janoschek@aller.com