Aller media storsatsar på mammorna – lanserar nytt varumärke

Aller media storsatsar på mammorna – lanserar nytt varumärke

Aller media har under de senaste åren renodlat sin produktportfölj och har ett uttalat fokus på den kvinnliga målgruppen. Nu storsatsar mediahuset och lanserar ett helt nytt varumärke specifikt för målgruppen mammor. Satsningen kommer att gå live i september och navet för det nya varumärket blir en sajt, som tillsammans med en mängd andra kanaler där målgruppen mammor befinner sig kommer att bilda ett mamma-universum. Jennie Sandberg, chefredaktör för MåBra, axlar rollen som chefredaktör även för den nya satsningen.

– Jag är otroligt stolt och glad över att få leda Aller medias varumärke för mammor. Med igenkänning, humor och ett medvetet och verklighetsförankrat innehåll vill vi skapa en värld långt bortom pekpinnar, momshaming och förskönande filter. Hos oss ska mammor känna kraften i systerskapet, kunna stötta varandra och dela sina erfarenheter och kunskap, berättar Jennie Sandberg.

Ambitionen med det nya varumärket är att finnas där under hela mammaresan, från tanken på barn och graviditet till tonårsbarn. Innehållet kommer att ta sig an allt från de första graviditetstecknen, till svåra ämnen som samtal om sex och droger med tonåringarna. Med hjälp av tydliga kluster och kategoriseringar guidas mamman att hitta rätt innehåll – och annonsören att nå rätt mamma.

Gedigen målgruppsanalys
Aller medias ambition är att skapa ett modernt varumärke för 2020-talets mammor och bygger på en djup målgruppskunskap. I det gedigna förarbetet har teamet lärt känna målgruppen på djupet med hjälp av fokusgrupper som genomförts tillsammans med researchbyrån Augur. Aller medias dotterbolag OTW har sedan utvecklat varumärkesplattformen, dess kärnvärden och den övergripande visuella identiteten. Ett arbete som kommer att ligga till grund för allt som görs under varumärket framåt – oavsett om det handlar om innehåll, sajtens design eller val av influencers.

– Med vår nya satsning på mammor når vi en fantastisk grupp av kvinnor med ett innehåll som helt och hållet utgår från deras behov. Det har varit oerhört givande att träffa målgruppen och få en djupare förståelse för deras vardag, bekymmer, glädjeämnen och drivkrafter. Med det som bas är jag övertygad om att vi bygger ett varumärke som kommer att ta en unik position, och som verkligen kan göra Sveriges mammors liv rikare, säger Mirja Bokholm, affärsutvecklare på Aller media.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Jennie Sandberg, chefredaktör för den nya mammasatsningen samt för MåBra
jennie.sandberg@mabra.com