FRIDA och Always #LikeAGirl nominerade till tungt internationellt branschpris

FRIDA och Always #LikeAGirl nominerade till tungt internationellt branschpris

FRIDAs kampanj för bättre självkänsla hos unga tjejer #jaggillarmig och huvudsponsorn Always #LikeAGirl är nominerade till Bästa Nativekampanj hos det tunga branschmediet Digiday Awards Europe. En av konkurrenterna är New York Times.

– Det känns väldigt prestigefyllt och stort att vara nominerade. Att vårt arbetssätt, som för oss är en självklarhet, uppmärksammas internationellt är ett bevis på att vi är på väg åt helt rätt håll, säger FRIDAs chefredaktör Terese Allert.

Kampanjen är redaktionell men Always #LikeAGirl (Procter & Gamble) har gått in som sponsor med bland annat nativeartiklar, sponsrade instagraminlägg och pre-rolls på FRIDAs Youtubekanal och FRIDA-podden. Det är för detta samarbete FRIDA och Always #LikeAGirl är nominerade.

– Det känns fantastiskt att vi har blivit nominerade! Kampanjen #jaggillarmig passar väldigt bra ihop med Always initiativ #LikeAGirl som handlar om att uttrycket ”som en tjej” ska vara något positivt. Här lyfter vi båda initiativen för en otroligt viktig fråga, säger Tuss Odin Ekman, brand manager på Procter & Gamble.

– Kampanjen är ett klockrent exempel på hur vi kan göra en redaktionell kampanj med en sponsor som går in på utvalda delar för att göra fantastiskt innehåll. Jag hoppas att den kan inspirera andra i branschen och företag att tänka likadant, säger Anders Juhlin, VD på FAB Media (tidigare Frida Förlag).

Den sponsrade delen av kampanjen har tagits fram i samarbete med mediabyrån MediaCom där Therese Åsén, head of display & OOH, och Helene Moland Daly, account director, driver projektet.

– Det är så kul att få göra sådana här kampanjer tillsammans med kunder där vi tar draghjälp av varandras varumärken och på riktigt skapar skillnad för målgruppen, säger Tove Åsell, teamledare i KAM-gruppen på Aller media och kundansvarig för kampanjen.

Digiday är ett nyhetsmedia i USA och Storbritannien som varje år delar ut priser i en rad kategorier. Den 1 december avgörs vinnaren på en stor gala i London. Alla nominerade i kategorin Best Native Advertising Campaign är:

– FRIDA & Always #likeagirl – #jaggillarmig ("I like myself")

– The New York Times – AI: What It Takes to Be Human

– News UK – 'The Surprise Party'

– Quartz & EY – 'Building a Better Working World’

För mer information, kontakta:

Camilla Björkman, kommersiell förlagschef
E-post: camilla.bjorkman@fridaforlag.se