Hanna Nova Beatrice

Hanna Nova Beatrice slutar som chefredaktör för Residence

Hanna Nova Beatrice väljer att sluta som chefredaktör för Residence. Under hennes sju år som chefredaktör har tidningen befäst sin position som ett av Sveriges mest omtyckta inredningsmagasin med en ledande ställning i branschen, samt skapat Aller medias första engelska bookazine med internationell distribution.

Aller media förvärvade Residence från LRF under 2013. Då fanns Hanna Nova vid posten som chefredaktör och hade påbörjat arbetet med en nylansering. Under Hannas ledning har Residence återtagit sin position som ett av Sveriges mest lästa och älskade inredningsmagasin, med vassa, välgjorda reportage.

Residence har nått flera framgångar som en följd av nylanseringen. Såväl 2016 och 2017 uppvisade Residence starka ökningar av läsandet både i print och digitalt, till exempel ökade räckvidden med hela 23,5 procent under 2017. I senaste Orvestomätningen hade Residence 76 000 läsare. Residence har en stark närvaro digitalt, bland annat med över 120 000 följare på Instagram.

Under Hannas ledning har också det årliga bookazinet My Residence startat. Idag säljas det i stora delar av Europa och i Japan och har fått flera efterföljare, både i Sverige och internationellt. De senaste sju åren har Residence skapat en rad internationellt omtalade utställningar som A Quiet reflection i en övergiven lägenhet på Östermalm och Designed to last på Arkdes, som slog

publikrekord på museet med 30.000 besökare på sex veckor.

I december kommer My Residence 2020 ut, och det blir Hannas sista nummer.

- Det har varit sju helt fantastiska år där jag tillsammans med världens bästa team fått tänja gränserna för vad ett traditionellt inredningsmagasin kan vara. Vi har gjort kvalitativ inredningsjournalistik, djärva utställningar, riktigt roliga samarbeten och Aller medias första engelska magasin med internationell distribution. Vi har blivit en självklar röst i design- och inredningssverige och har instiftat Residence formpris som en årlig hyllning till branschen. Jag har aldrig skrattat så mycket - eller jobbat så hårt - på någon annan arbetsplats. Jag vill verkligen tacka mina chefer för förtroendet, och alla som varit en del av team Residence under åren - och såklart alla samarbetspartners, stylister, skribenter och fotografer som varit med på resan. Efter min föräldraledighet kommer jag ta nästa steg i min karriär, säger Hanna Nova Beatrice.

– Hanna Nova har verkligen varit hängiven Residence och med sitt engagemang och sin fingertoppskänsla haft en väldigt stor del i de senaste årens framgångar. Lanseringen av My Residence visar också att hon inte varit rädd för att testa nytt. Hon har alltid brunnit för alla de olika delarna i sitt uppdrag: medarbetarna, kunderna, Residence som varumärke, innehållet och inte minst läsarna.Hanna är en väldigt kunnig, engagerad och omtyckt ledare och hennes noggrannhet och driv kommer vi att sakna,säger Martin Kroon, publicistisk direktör på Aller media.

Residence leds nu av Åsa Liliegren som också är chefredaktör för Femina.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Martin Kroon, Publicistisk Direktör Aller media
martin.kroon@aller.comeller 070-215 79 30