Partsgemensamt samarbete för framtidens skola

Almega Tjänsteföretagen, Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet har sett möjligheter till ett fördjupat samarbete för att utveckla skolan in i framtiden. Det handlar till exempel om nödvändigheten att höja lärarnas status och yrkets attraktivitet via både relativ lönehöjning av yrket och ökad lönespridning. Utveckling och goda prestationer ska löna sig. Utgångspunkten är att bedriva arbetet i en öppen och förutsättningslös atmosfär.

Skolans utveckling och vikten av att finna mer rationella villkor för att bedriva skolverksamhet är viktig. Här måste skolan ligga i framkant på såväl teknik- som organisationsutveckling.

Det gemensamma arbetet ska leda till att hitta goda och ändamålsenliga metoder att organisera lärares arbete. Man ska studera och analysera olika tänkbara avtalsmodeller för arbetstid och arbetsorganisation, och då titta exempelvis på andra länders avtal för grundskola.

Kvalitetsfrågornas avgörande betydelse för skolan kommer också att vara en del i samarbetet. Lärande, eleven och läraren måste alltid stå i centrum för verksamheten. Skolan måste också hela tiden kunna möta nya krav som ställs på skolan, så den skolnära forskningen kommer att vara viktig.

Arbetet är långsiktigt, men kan även innebära att parterna kan genomföra ändringar även under löpande avtalsperiod. Detta arbete ska inledas omgående efter sommaren, med start den 29 augusti 2012.

För mer information:

Stefan Koskinen