47 bemanningsföretag har beviljats auktorisation

Den 4 oktober beviljades de första bemanningsföretagen en ny auktorisation. Auktorisationen ger en garanti till kunden att företaget är seriöst och arbetar enligt angivna lagar och regler. - Det känns roligt att kunna presentera en auktorisation som är väl genomarbetad och som garanterar kunden en seriös leverantör med innehållsdeklarerade rättigheter och skyldigheter, säger Mats Sävstam, vd för Manpower. Auktorisationen, som tagits fram i samarbete med LO och HTF, gäller för ett år i taget, därefter måste företagen ansöka igen. – Den korta giltighetstiden gör auktorisationen levande och pålitlig och för kunderna är det en bekräftelse på att bemanningsföretaget är en seriös partner i arbetslivet, säger Eva Östling Ollén, förbundsdirektör för Bemanningsföretagen. Eva Östling Ollén menar att auktorisationen ger en klar och tydlig bild av hur bemanningsföretag ser på sin roll på den svenska arbetsmarknaden. - Auktorisationen är skapad av representanter för branschen, både från arbetsgivare och fackförbund, säger Eva Östling Ollén. Vi har gemensamt satt upp spelregler som bekräftar att ett auktoriserat bemanningsföretag är en seriös partner i arbetslivet. Mer information om auktorisationen, bilder och hela listan över auktoriserade företag hittar du på www.almega.se under presservice. För frågor kontakta: Mats Sävstam, 070 - 377 44 03 Eva Östling Ollén, tel 070-345 69 68 Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet. Grunden för verksamheten är att kunderna får tillgång till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna får möjlighet att utvecklas på en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens från många olika arbetsplatser ger. I bemanningsbranschen bedöms människors enbart efter kunskaper och kompetens. Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings- och rekryteringsföretag med cirka 400 medlemsföretag. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv. Bemanningsföretagen erbjuder tillsammans med LO och HTF medlemsföretagen att ansöka om auktorisation. Auktorisationen är en garanti för kunderna att den leverantör de anlitar är seriös och följer lagar och regler.