500 000 nya jobb

Almega, tjänsteföretagens organisation, satsar stort under politikerveckan i Almedalen. - Vi vill visa hur tjänsteföretagen kan medverka till Sveriges välfärd och tillväxt, säger Jonas Milton, vd för Almega. Under veckan kommer Almega, tillsammans med ett flertal medlemsföretag, visa på bredden inom tjänstesektorn. Men också diskutera villkoren för tjänsteföretagande och hur politiker och beslutsfattare kan underlätta för tillväxten. – Vi har ett antal frågor som vi måste lösa och vi tror att det är nödvändigt att göra det tillsammans, säger Jonas Milton. Svart till vitt står till exempel på agendan under veckan., det vill säga, få mindre av svart arbete och mer av arbete som redovisas öppet. Att införa avdragsrätt för hushållstjänster är ett konkret exempel. – Vi vet att regeringen satsar på att få fler människor i arbete och att få fler som startar och driver företag och vi presenterar en mängd idéer om hur tjänstesektorn kan bidra. Almega vill också lyfta frågan om hur lönebildningen blir ett verktyg för effektivare resurser och snabbare produktivitetsutveckling i tjänsteföretag. Och hur tjänsteföretagen kan bidra till att öka effektiviteten i den offentliga sektorn. – Vi hoppas att Almedalsveckan blir ett startskott. När sommarsemestrarna är över vill vi fortsätta diskussionerna, bland annat tillsammans med företrädare för de fackliga organisationerna inom tjänstesektorn, säger Jonas Milton. Hela Almegas program för Almedalsveckan finns att läsa på www.almega.se. För frågor kontakta: Jonas Milton, vd Almega, 070-345 6974 Yvonne Gustavsson, 070-345 6848 Almega har ca 8 700 medlemsföretag i sju förbund som tillsammans representerar ett 60-tal branscher inom tjänstesektorn. Medlemsföretagen har sammanlagt 350 000 anställda. Mer information om Almega och förbunden finns på www.almega.se under rubriken Vad är Almega.