85 procent anser att det är viktigt att få välja äldreomsorg

En SKOP-undersökning som gjorts på uppdrag av Vårdföretagarna visar att 85 procent av svenska folket anser att det är viktigt att fritt få välja omsorgsgivare för äldrevården. Undersökningen visar att siffrorna gäller oavsett partisympatier. Siffrorna visar att ju äldre man blir desto viktigare blir det är att fritt få välja sin omsorgsgivare. Bland personer mellan 75-84 år anser hela 92 procent att det är viktigt att själv få välja. SKOPs siffror visar även att en majoritet av svenskarna, 60 procent, anser att det inte spelar någon roll om de får vård på privata sjukhus och vårdcentraler eller av landstinget om vården kostar lika mycket. För resterande tillfrågade är det lika vanligt att helst vilja ha vård av privat vårdgivare, 20 procent, som av landstinget, 20 procent. - Det viktiga för svensken är att vården har bra kvalitet och erhålls i tid. Det visar att partipolitikens tvister om vem som skall tillåtas utföra vård och omsorg inte är i takt med väljarna, säger Gösta Jedberger, ordförande i Vårdföretagarna. För mer information kontakta Gösta Jedberger 070-5950344 Eller Ari Kirvesniemi 070-3456999, Ulf Lindberg 070-3456951 Undersökningen i sin helhet och rapporten finns på www.vardforetagarna.se. Drygt 2 300 personer ingick i SKOPs opinionsundersökning som gjordes mellan den 20 april och 2 juni, 2003.