Almega Medieföretagen och GS accepterar medlarbud

Det blir ingen strejk på tidningstryckerierna då parterna idag accepterat en hemställan från medlarna om ett nytt kollektivavtal. I och med att parterna är överens om ett nytt kollektivavtal dras strejkvarslen tillbaka.

Det nya avtalet löper över 12 månader följer det märke på 2,2 procent som etablerats i årets avtalsrörelse. Dessutom gör det nya kollektivavtalet det lättare att tillämpa provanställningar i branschen.

- Tidningstryckerierna är en hårt pressad bransch. En strejk hade slagit hårt mot företagen därför är vi nöjda med att ha träffat ett avtal och fått igenom en förbättring i avtalet som gör det lättare att provanställa säger Hans O. Andersson.

Det nya avtalet ger medarbetarna möjlighet att gå ner i arbetstid, från och med 60 års ålder, om det inte medför en störning för arbetsgivaren.

Hans O. Andersson
förhandlingschef
Almega Medieföretagen
tfn: 070-379 70 36

Nils Bergh
avtalsansvarig
tfn: 072-705 70 48

Marianne Ahlgren
presschef
Almega
tfn: 073-085 91 28

• avtal16
  • mediebranschen
  • dagstidning
  • tryckeri
  • strejk
  • strejkhot
  • grafikerna
  • gs

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 10 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.