Almega: Motstridiga signaler från regeringen om RUT

Almega välkomnar regeringens förslag om fler områden att kunna göra RUT-avdrag för, men varnar samtidigt för att den redan genomföra halveringen av avdraget motverkar utökningen. Om RUT ska kunna skapa fler än ett par tusen nya jobb måste halveringen av avdragstaket hävas, menar Almega.

– RUT-avdraget har varit en succé. Sedan 2007 har det skapat över 20 000 nya arbetstillfällen, och de allra flesta jobben har gått till arbetslösa. Det saknar motsvarighet bland tidigare arbetsmarknads­reformer. Men i själva verket är det inte så konstigt att det blivit så, säger Almegas näringspolitiska chef Ulf Lindberg.

Enligt Almega har RUT-reformen bekräftat den stora potentialen i hushållens tjänstekonsumtion och gett vanliga hushåll råd att köpa tjänster, med en omfattande bransch som resultat.

Precis som Arbetsförmedlingen, Svenskt Näringsliv och flera andra remissinstanser är Almega starkt kritiska till halveringen av RUT-avdraget.

– Å ena sidan säger regeringen att hushållen ska öka sin tjänstekonsumtion, så att det skapas fler arbetstillfällen. Å andra sidan har regeringen precis halverat konsumtionsutrymmet i RUT. Det sänder motstridiga signaler. Om jobbskapande är syftet måste halveringen slopas, säger Ulf Lindberg.

Men Almega ifrågasätter också att det är politiker och näringslivsföreträdare som ska gissa sig till framtidens yrken. Det är företagen bättre lämpade att göra, anser Almega.

– Ett problem med att stup i kvarten göra förändringar i RUT-avdraget är att kunden till slut inte vet vad som gäller, säger Ulf Lindberg. Därför vore det bättre att låta alla tjänster som produceras i hushållet ingå i skattereduktionen. Det skulle öppna för innovation, nya lösningar och nya jobb.

Förutom möjligheter för nya jobb skriver Almega i remissvaret att forskning visar det samhällsekonomiska värdet av att skattemässigt gynna hushållsnära tjänster.

– Sverige är en tjänsteekonomi, ändå har vi ett förlegat skattesystem som på grund av hög skatt på arbete missgynnar tjänstebranscher. Förr eller senare måste en stor skattereform ta tag i det här, men redan nu finns det ett gyllene tillfälle för regeringen att ta ett steg i rätt riktning, säger Ulf Lindberg.

• tjänstesektorn
  • tjänstesektorns utveckling
  • rut
  • rut-avdrag

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 10 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Ulf Lindberg

Näringspolitisk chef +46 70 345 6951