Almega presenterar Dagens Huvudnyhet: Slå vakt om friskolorna, Gustav Fridolin!

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2013 08:02 CEST

Tjänsteföretagens bransch- och arbetsgivarorganisation Almega uppmanar Gustav Fridolin att i sitt Almedalstal ta chansen att förtydliga hur miljöpartiet ser på fristående skolor.

Dagens huvudtalare i Almedalen är Gustav Fridolin (mp). Partiet har tidigare i många olika sammanhang markerat att utvecklingen av olika friskolor har lett till ökad mångfald och möjlighet för elever att välja en utbildning som passar dem.

Samtidigt slog mp-kongressen nyligen fast att friskolor inte längre ska kunna drivas med vinst, och i Friskolekommittén vill partiet att företag måste förbinda sig till ”långsiktigt ägande”. Tjänsteföretagens bransch- och arbetsgivarorganisation Almega menar att Fridolin i sitt Almedalstal borde ta chansen att förtydliga hur man ser på fristående skolor.

I dag går över 200 000 barn och ungdomar i för-, grund- och gymnasieskolor som drivs av aktiebolag. Det motsvarar 70 procent av alla som valt ett fristående alternativ. De flesta skolorna är småföretag och många av ägarna är också själva verksamma i skolan, som lärare eller rektorer.

– Om 70 procent av alla friskolor måste stängas kommer valfriheten att minska betydligt. På många orter kommer inga fristående alternativ att finnas kvar, och redan i dag är det alltför många kommuner där inga elever går i friskolor. Miljöpartiet har tidigare värnat möjligheten att välja mellan skolor och utbildning. Jag hoppas att Gustav Fridolin står upp för detta i sitt tal i dag, säger Almegas näringspolitiske chef Ulf Lindberg.

I Almegas tält vid Wisby Strand och i intilliggande Bloggplats H12 sker under Almedalsveckan en mängd olika arrangemang om den växande tjänstesektorn och dess möjligheter. I tältet ordnas mingel måndag – fredag, 17.30 – 19.00. I dag, tisdag den 2 juli, kommer de båda mp-språkrören Gustav Fridolin och Åsa Romson på ett unikt sätt att vara huvudpersoner.

Den bifogade bilden föreställer 3D-utskrivna porträtt som kommer att skänkas till besökare i Almegatältet. Exemplar är reserverade för Gustav Fridolin och Åsa Romson.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.