Almega presenterar Dagens Huvudnyhet: Sluta hindra kvinnligt företagande, Jonas Sjöstedt!

Tjänsteföretagens bransch- och arbetsgivarorganisation Almega uppmanar Jonas Sjöstedt att i sitt Almedalstal stå upp för kvinnors företagande inom skola, vård och omsorg.

Dagens huvudtalare i Almedalen är Jonas Sjöstedt (v). Vänsterpartiet motsätter sig att starkt kvinnodominerade verksamheter som skola, vård och omsorg ska få gå med vinst om verksamheten går så bra att den genererar avkastning. Men partiet tillämpar inte samma resonemang när det gäller till exempel företag som bygger skolor eller transporterar mat till sjukhus.

Inom välfärdsföretag dominerar kvinnor, både som anställda och som företagare. Sju av tio företagare inom vård och omsorg är kvinnor.

– Almegas medlemsförbund organiserar huvuddelen av företagen i välfärdssektorn. Självklart är vi därför starkt engagerade i den här frågan och reagerar när olika politiska krafter vill göra omfattande förändringar av spelreglerna för tusentals välfärdsföretag, deras medarbetare och brukare, säger Almegas näringspolitiske chef Ulf Lindberg.

– Att förbjuda välfungerande verksamheter att ta ut vinst kommer innebära att tusentals företag hotas av nedläggning. Konsekvensen blir att valfriheten kraftigt inskränks eller upphör helt, säger Ulf Lindberg.

– Det är anmärkningsvärt att ett parti som kallar sig feministiskt bedriver en direkt kvinnofientlig politik, säger Ulf Lindberg.

I Almegas tält vid Wisby Strand och i intilliggande Bloggplats H12 sker under Almedalsveckan en mängd olika arrangemang om tjänstesektorn och dess möjligheter. I tältet ordnas mingel måndag – fredag, 17.30 – 19.00. I dag, torsdag den 4 juli, är Jonas Sjöstedt på ett unikt sätt kvällens huvudperson.

Den bifogade bilden föreställer 3D-utskrivna porträtt som kommer att delas ut till besökare i Almegatältet. Ett exemplar är reserverat för Jonas Sjöstedt.

• almedalen
  • almedalsveckan
  • jonas sjöstedt
  • vänsterpartiet
  • tjänstesektorn
  • ulf lindberg
  • välfärd
  • kvinnligt företagande

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.