Almega presenterar Dagens Huvudnyhet: Ta chansen att stå upp för småföretagen, Stefan Löfven!

På Almedalsveckans sista dag uppmanar tjänsteföretagens bransch- och arbetsgivarorganisation Almega socialdemokraternas Stefan Löfven att stärka Sveriges konkurrenskraft så att företagen kan expandera och nyanställa.

Dagens huvudtalare i Almedalen är Stefan Löfven (s), som inte minst genom sin egen erfarenhet som yrkesverksam i en konkurrensutsatt sektor talat sig varm för att skapa nya arbetstillfällen i små och medelstora företag. 8 av 10 nya svenska företag är tjänsteföretag. Liksom de flesta växande mindre och medelstora företag.

Mot den bakgrunden ser Almega allvarligt på den socialdemokratiska partikongressens beslut att begränsa privata välfärdsentreprenörers möjlighet att få ta ut vinst när verksamheten fungerar bra. I synnerhet som det är en del av näringslivet där kvinnliga företagare dominerar.

– Kongressbeslutet rimmar dåligt med s-ledningens uttalanden om vikten av att stärka Sveriges konkurrenskraft så att företagen kan expandera och nyanställa, säger Almegas näringspolitiske chef Ulf Lindberg.

Så sent som i februari slog socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Magdalena Andersson fast att om alla är nöjda med företag som går med vinst så finns det ingen anledning att hindra dem.

– Nu har Stefan Löfven chansen att i Almedalen stå upp för denna expansiva del av näringslivet, säger Ulf Lindberg. Han kan i sitt partiledartal visa att alla småföretag är lika mycket värda. Det är inte trovärdigt att i retoriken hylla småföretagande om man samtidigt aktivt vill hindra en växande grupp kvinnodominerat småföretagande.

Under Almedalsveckan har Almega stått som värd för en mängd olika arrangemang om den växande tjänstesektorn och dess möjligheter. I dag, söndag den 7 juli, vill man inför Almedalstalet på ett unikt sätt göra Stefan Löfven till kvällens huvudperson.

Den bifogade bilden föreställer ett 3D-utskrivet porträtt som under dagen kommer att delas ut i Almedalen. Ett exemplar är reserverat för Stefan Löfven.

• almedalen
  • almedalsveckan
  • socialdemokratena
  • stefan löfven
  • ulf lindberg
  • tjänstesektorn
  • konkurrenskraft
  • välfärdsentreprenörer

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.