Almega tar avtalsrörelsen till nätet

I dag lanserar Almega en särskild webbsida för avtalsrörelsen 2016: avtalsrorelsen.nu. Här samlas nyheter och kommentarer om just avtalsrörelsen, med särskilt fokus på det som direkt rör svenska tjänsteföretag.

Sajten vänder sig till alla som är nyfikna på att veta mer om avtalsrörelsen och få både analyser och fördjupningar. Mycket av innehållet hämtas in automatiskt från Almegas vanliga webbplats, bloggar och andra kanaler som taggats med hashtaggen #avtal16 – ett system som blivit vanligt på sociala medier för att särskilja specifika teman. Det läggs även ut kommentarer från Almega kring avtalsrörelsen. Tanken är att snabbt kunna kommunicera hur avtalsrörelsen utvecklar sig, ur tjänstesektorns perspektiv.

– Vår ambition är att du som besökare alltid ska hitta nytt material om avtalsrörelsen när du besöker sidan. Därför kommer vi att uppdatera den så ofta som det går, säger Almegas arbetsgivarpolitiske chef Stefan Koskinen.

avtalsrorelsen.nu finns även en lönekalkylator där besökarna kan ta reda på vad deras lön egentligen kostar arbetsgivarna, inklusive alla skatter och pensionsavsättningar.

– För oss som ser hur digitaliseringen påverkar alltmer av närings-, arbets- och samhällslivet så är det naturligt att själva använda digitala kanaler för att sprida information om en så viktig fråga som avtalsrörelsen, säger Stefan Koskinen.