Almega Utbildningsföretagen och SAUF går samman för stärkt utbildningskvalitet

Under måndagen, den 29 maj, beslutade eniga stämmor om att Sveriges Auktoriserade Utbildningsföretag (SAUF) går samman med Almega Utbildningsföretagen och bildar Sveriges största branschorganisation för privata aktörer inom vuxenutbildning. I och med sammanslagningen kommer Almega Utbildningsföretagen organisera 175 utbildningsföretag.

SAUF är en branschorganisation för utbildningsföretag som arbetar med kompetensutveckling av vuxna för arbetslivet. Grundbulten i verksamheten är kvalitetsauktorisationen. Almega Utbildningsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som arbetar med vuxnas lärande och kompetensutveckling. Nu går dessa organisationer samman.

Almega Utbildningsföretagen och SAUF blir därmed Sveriges ledande branschorganisation för stärkt kvalitet inom vuxenutbildningen. Genom medlemsföretagens bredd och mångfald kommer vi nu i ännu större utsträckning än tidigare bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft och öka innanförskapet på arbetsmarknaden.

- Almega fortsätter växa och det är med stor glädje vi nu välkomnar medlemsföretagen i branschorganisationen SAUF till oss, när de idag väljer att bli en del av Almega Utbildningsföretagen. Vi lever i en tid då vuxenutbildning och kompetensutveckling blir allt viktigare för att klara samhällets och företagens kompetensförsörjning, och framtidens utmaningar. I det behövs en tydlig röst som kan verka för bättre villkor och förutsättningar för utbildningsföretagen. Dagens beslut, där utbildningsbranschen samlas under ett och samma tak, är ett mycket bra beslut för såväl Almega, SAUF som utbildningsföretagen, säger Anna-Karin Hatt vd Almega

- Behoven av utbildningsföretagens tjänster liksom omvärldens granskning av branschen kommer att öka kraftigt kommande år. Den nya organisationen skapar ännu större förutsättningar för branschen att möta dessa förändringar, säger Christer Hammar, vice ordförande i Almega Utbildningsföretagen.

För att leda Sverige till bättre kompetensinvesteringar, en fungerande integration och ett kreativt samhälle där individens potential tas tillvara och kommer arbetsgivare och samhälle till del så krävs en enad, gemensam och vässad branschorganisation.

- Vår vision är att Sverige ska vara det mest effektiva och innovativa landet i världen för livslångt lärande och utbildning av vuxna i arbetslivet, tidigare ordförande i SAUF. Här kan Utbildningsföretagen ta en tätposition för att stimulera utvecklingen av svensk utbildning, säger Pär Lager, ny ordförande i Almega Utbildningsföretagen och tidigare ordförande i SAUF.

Kontakt:

Pär Lager, ordförande

par.lager@abnu.se

Christer Hammar, vice ordförande

christer.hammar@academedia.se

Johan Winsborn, branschansvarig

johan.winsborn@almega.se

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.