​Almega Utbildningsföretagen rekryterar ny branschchef

Fredric Skälstad blir Almega Utbildningsföretagens nya branschchef. Fredric kommer närmast från en tjänst som utbildningspolitisk expert på Svenskt Näringsliv.

I maj 2017 bildades Sveriges största branschorganisation för privata aktörer inom vuxenutbildningen när Sveriges Auktoriserade Utbildningsföretag (SAUF) gick samman med Almega Utbildningsföretagen. Stor vikt har därefter lagts på att rekrytera en branschchef som kan etablera den nya organisationen.

– Jag är glad och stolt över att få vara en del av arbetet med att göra Sverige till ett av de mest effektiva och innovativa länderna i världen för livslångt lärande och utbildning av vuxna i arbetslivet, säger Fredric Skälstad.

– Utbildningsföretagens medlemsföretag har svaret på många av de stora utmaningarna samhället står inför: integrationen, företagens kompetensförsörjning och den omställning av arbetsmarknaden som krävs för att möta teknikutvecklingen. Det är stora och viktiga frågor som jag ser fram emot att arbeta med, säger Fredric Skälstad.

Fredric Skälstad, 39, är utbildad nationalekonom och tar med sig mer än femton års erfarenhet och kunskap från utbildningssektorn till sin nya roll som branschchef för Almega Utbildningsföretagen.

Expertrollen på Svenskt Näringsliv föregicks av arbete med utbildningsfrågor inom regeringskansliet, bland annat på Utbildningsdepartementet (2006-2010) och Statsrådsberedningen (2010-2013). Fredric har tidigare även arbetat i Sveriges riksdag och Stockholms stadshus.

– Vi är mycket glada att ha knutit Fredric Skälstad till oss. Hans breda kunskaper och långa erfarenhet av utbildningsfrågor kommer att bidra till att stärka Utbildningsföretagens röst i samhällsdebatten, säger Pär Lager, ordförande för Almega Utbildningsföretagen.

Fredric Skälstad tillträder sin nya tjänst som branschchef hos Almega Utbildningsföretagen den 1 september 2017.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.